„Finanční náročnost na dopravu ponorky do Česka je ohromná. Počítá se v desítkách milionů korun," sdělil serveru ParlamentníListy.cz ředitel Vojenského historického ústavu v Praze Aleš Knížek.
Memorandum, podle něhož mělo Česko získat ponorku a jiné zajímavé exponáty z Albánie, bylo podepsáno již zkraje roku 2008. Podle tuzemských odborníků byla doprava tisícitunového plavidla na speciálním pontonu po Středozemním moři do Hamburku, pak po Labi i Vltavě do Prahy proveditelná. A to téměř vcelku.
Nyní se náročný přesun jeví jako hudba daleké budoucnosti. „Tehdy to bylo i z pohledu sponzorů reálné. Nadšení první fáze plánování přesunu však přerušila hospodářská krize. V Albánii se navíc po neštěstí při explozích ve vojenských skladech vyměnilo celé velení armády, takže ze smlouvy zatím nebylo splněno vůbec nic," doplňuje ParlamentnímListům.cz Knížek s tím, že zanedlouho se expozice vojenského muzea rozšíří alespoň o hrubou houfnici vyráběnou původně pro československou armádu, ale po obsazení Čech a Moravy v roce 1939 dodávanou Německem turecké armádě.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský