Česká armáda čeká na vlastní ponorku. Parkovat by mohla na Vltavě

20.03.2011 15:05 | Zprávy

První ponorka v historii české státnosti. I když vysloužilá. Česko ji podle smlouvy s Albánií mělo získat do sbírek Vojenského historického ústavu. Stála by jako muzeum na Vltavě, celý projekt je však hlavně kvůli nedostatku financí na její dopravu zmražen.

Česká armáda čeká na vlastní ponorku. Parkovat by mohla na Vltavě

„Finanční náročnost na dopravu ponorky do Česka je ohromná. Počítá se v desítkách milionů korun," sdělil serveru ParlamentníListy.cz ředitel Vojenského historického ústavu v Praze Aleš Knížek. 

Memorandum, podle něhož mělo Česko získat ponorku a jiné zajímavé exponáty z Albánie, bylo podepsáno již zkraje roku 2008. Podle tuzemských odborníků byla doprava tisícitunového plavidla na speciálním pontonu po Středozemním moři do Hamburku, pak po Labi i Vltavě do Prahy proveditelná. A to téměř vcelku.

Nyní se náročný přesun jeví jako hudba daleké budoucnosti. „Tehdy to bylo i z pohledu sponzorů reálné. Nadšení první fáze plánování přesunu však přerušila hospodářská krize. V Albánii se navíc po neštěstí při explozích ve vojenských skladech vyměnilo celé velení armády, takže ze smlouvy zatím nebylo splněno vůbec nic," doplňuje ParlamentnímListům.cz Knížek s tím, že zanedlouho se expozice vojenského muzea rozšíří alespoň o hrubou houfnici vyráběnou původně pro československou armádu, ale po obsazení Čech a Moravy v roce 1939 dodávanou Německem turecké armádě.

Rodokmen ponorky

Albánie inkriminovanou ponorku získala za režimu komunistického diktátora Envera Hodži. A to poté, kdy se tamní režim rozbratřil s nejvyšším vedením SSSR v čele s Nikitou Chruščovem. Po následné epizodě dobrých vztahů s komunistickou Čínou se Albánie definitivně uzavřela. Několik sovětských ponorek však tehdy v zemi orlů, jak se Albánii přezdívá, zůstalo a dnes reznou, včetně té Česku přislíbené, na námořní základně poblíž přístavu Vlora.

Kolos, který měl zamířit do Česka, je třídou vojenských stíhacích ponorek postavených v SSSR v době studené války. Nese sovětské označení Projekt 613, v kódu NATO jde o třídu whiskey, a byl postaven v roce 1954, přičemž sloužil až do roku 1999. V různých modifikacích jich bylo v letech 1949 - 1958 postaveno přes dvě stě. Byl vybaven dieselovým motorem a osmi torpédomety. Po přeplutí z Albánie do Prahy z něj měla vzniknout expozice studené války. V ní se počítalo i s výstavou věnovanou ponorkářům českého původu sloužícím v době Rakouska - Uherska.


Čtěte také:

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

Ing. Jana Krutáková byl položen dotaz

Jak bude to zálohování fungovat v praxi? A je to už definitivní věc?

Dobrý den, to budu muset pet lahve nebo plechovky vracet v původním stavu, tzn. nesešlapané apod.? Někdo tvrdí, že budou muset dokonce mít i etiketu. To jako fakt? Proč se ptám na tu deformaci, jestli je to tak, tak nevím, kde je mám skladovat a vůbec mi celý ten systém záloh přijde nesmysl. Podle m...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pomoc po povodních: Prezident Pavel nesl krabici. „Proč radši neposlal hradní stráž?“ ptá se generál

17:57 Pomoc po povodních: Prezident Pavel nesl krabici. „Proč radši neposlal hradní stráž?“ ptá se generál

Proč tentokrát při povodních masivněji nepomáhá armáda? A je správné, aby prezident osobně pomáhal v…