Co se zdraží? Například víkendový tarif SONE+ . Ten zdraží ve všech vlacích o 100 korun. Pocítí to zejména rodiny s dětmi, které toto jízdné využívají pro víkendové výlety. Dražší bude také zpáteční jízdné, protože jeho sleva se snižuje z deseti na pět procent. Cestující zaplatí také o 10 korun více, když si jízdenku budou kupovat až ve vlaku.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda ale nedávno slíbil, že kvůli omezení příjmů z ministerstva dopravy zatím jízdné rozhodně zvyšovat nebude, alespoň ne do té doby, než budou mít České dráhy nový vozový park.
„Určitě nebudeme zdražovat. O zdražení se dá uvažovat až s nástupem nových, nedotovaných vlaků, kde se velmi zvýší kvalita cestování. Nebude to ale ani příští rok, ani v roce 2012," uvedl v této souvislosti Žaluda pro Český rozhlas. Vpodstatě měl ale pravdu - základní jízdné sice dráhy nezdraží, ale sníží některé dosavadní slevy. Tím se prakticky České dráhy vypořádaly s "nezvyšováním cen", které avizovaly prakticky po celý předchozí rok.
Změny u nového jízdního řádu jsou jen kosmetické. Co se týče dálkové dopravy, tak tam dráhy od prosince zruší některé rychlíky, jež jsou málo vytížené, a naopak od 12. prosince opět bude jezdit Pendolino na trase z Prahy do Bratislavy. Vnitrostátní spoje Landek a Leoš Janáček na trase Bohumín - Praha - Bohumín pojedou nově přes Český Těšín až do Žiliny. Vlaků bude jezdit asi jen o jedno procento méně.
Provoz skončí tam, kde si kraje dopravu neobjednaly
V regionální dopravě skončí provoz na pěti tratích, protože kraje spoje neobjednaly. Ve směru na jih Čech a do Rakouska se cestující musí připravit na omezení a výluky kvůli stavbě čtvrtého železničního koridoru.
Vlaky přestanou jezdit na tratích Heřmanův Městec - Chrudim město, Velká Kraš - Vidnava, Moravské Budějovice - Jemnice, Dívčice - Netolice a Litovel předměstí - Mladeč. Podle náměstka pro osobní dopravu Antonína Blažka tady krajské úřady vlakové spoje neobjednaly.
Naopak provoz zůstane zachován na lokálce z Bakova nad Jizerou do Dolního Bousova, ačkoliv spojení patřilo k nejžhavějším kandidátům na zrušení. Na zbývajícím úseku z Bousova do Kopidlna přestaly vlaky jezdit už v březnu. Ve výrazně omezené míře zůstane provoz zachován i mezi Ivančicemi a Oslavany u Brna, vlaky budou jezdit jen o víkendech v turistické sezoně.
Tarifní nabídka bude jednodušší
Podle náměstka pro obchod a marketing Miroslava Šebeňa, se dráhy snaží zjednodušit tarifní nabídku. Z průzkumu agentury STEM totiž vyplynulo, že čtvrtina lidí žijících v obcích s nádražím se v systému vůbec nevyzná, necelá třetina se v nabídce orientuje pouze částečně. V rámci zjednodušení tak dráhy například zrušily levné internetové jízdenky eLiška a zařadily je do podobného tarifu SporoTiket.
České dráhy opatření nejspíše provádějí v souvislosti se škrty ministra dopravy Víta Bárty, jenž drahám pro příští rok chce dát o půl miliardy korun méně. Konkrétně ministerstvo zruší dotace 250 milionů na mezinárodní vlaky EC a IC, které České dráhy musejí propříště provozovat na vlastní podnikatelské riziko.
Dráhy také dostanou jen 63 milionů na sociální program pro zaměstnance, kteří odcházejí, namísto dosavadních 248 milionů. Změny čekají také nákladní dopravu. České dráhy za ní zaplatí méně než v minulosti.
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb