Otázky kolem mýtného pálí Česko stejně jako Francii

21.11.2013 22:40 | Zprávy

Mýtné není vždy příjemná záležitost a povinnost, ale zároveň je jistou daní za to, že řidič může nějakým místem projet. A tak se objevují čas od času snahy o to, něco kolem něj změnit - podmínky, pravidla. A rozhodně nejde jen o specialitu Česka. Mýtné a novinky kolem něj umí pozlobit i Francouze.

Otázky kolem mýtného pálí Česko stejně jako Francii
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

V České republice mýtný systém od svého spuštění pracuje s ekologickým principem  – tedy od v roku 2007. Výše kilometrového poplatku se vypočítává podle počtu os a ekologické třídy motoru vozidla. A právě opakované nezvyšování mýtných tarifů pro kamiony v emisní kategorii Euro 5+ vedlo k rychlé proměně tuzemského vozového parku za ekologičtější automobily. Není tajemstvím, že rozšiřování mýta na silnice nižších tříd je v Česku aktuálním tématem. Objevují se tu hlasy, že to může mít negativní dopad na ekonomiku regionů a zdražování, a proto je nezbytné nejprve provést detailní ekonomické analýzy.

Podobná situace panuje například i ve Francii.

Francouzský premiér Jean-Marc Ayrault v minulých dnech celostátně pozastavil zavedení takzvané „ekodaně“ na kamiony, která měla na francouzských národních silnicích (1. třídy) začít platit od ledna 2014. Nová daň ale v Bretani vyvolala demonstrace a násilné protesty zemědělců a drobných živnostníků, kteří varují před růstem cen a ztrátou pracovních míst. Mýtné postavené na ekologické zátěži těžkých kamionů pro životní prostředí umožňuje směrnice EU z roku 2011. Francouzská vláda si tímto opatřením klade za cíl změnit chování dopravců a získat finanční prostředky pro podporu šetrnějších způsobů dopravy.

Zavedení mýta pro kamiony nad 3,5 tuny na národních silnicích schválila v roce 2009 vláda pod vedením premiéra Fillona (UMP). Od té doby se datum zavedení, k němuž se Francie zavázala směrnicí o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly, již dvakrát odložilo.

Odpůrci „ekotaxy“ ale tvrdí, že zvýšení nákladů na nákladní dopravu spojené s mýtem pro kamiony by krizi bretaňských zemědělských podniků ještě prohloubilo. I proto se premiér Ayrault nechal slyšet s vyjádřením, že odložení mýtné ekodaně neznamená její zrušení. Vláda chce lépe vysvětlit smysl ekologického poplatku uvaleného na těžké kamiony a „ekodaň“ zavést od poloviny roku 2014.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ahe

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…