Jaká je nejdůležitější dopravní stavba v Česku? Podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) je to silnice R/35 spojující Čechy a Moravu komunikací procházející severem země. Jeho stínový protějšek a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec (ČSSD) dal v diskusi v nedělních Otázkách Václava Moravce najevo, že tuto stavbu jako prioritní prosadí Stanjura jen těžko. Sám má prý jiné řešení.
Nedokončené klíčové stavby
"On je v té funkci krátce. Připomínám, že už je to sedmý ministr dopravy za posledních šest let. Já myslím, že existují stavby, které jsou k dostavbě lépe připraveny, než jako jsou dálnice D3 a D8. Já přeju panu ministrovi hodně štěstí až bude své vládní kolegy přesvědčovat o důležitosti R/35. Myslím, že ministr průmyslu Martin Kuba s ním souhlasit nebude. ČSSD má připravenou ucelenou koncepci dopravy s názvem Oranžová kniha, kterou předložíme veřejnosti," uvedl v pořadu Chovanec.
Toto vyjádření ale stávajícího ministra dopravy rozčílilo. Zdůraznil, že koncepce rozvoje dopravy nesmí vznikat na stranické bázi. Pak to vede přesně k tomu, že máme řadu důležitých, ale nedokončených projektů.
"Absolutně odmítám, že by státní koncepce dopravy vznikala na stranické půdě. Pokud se to děje, tak jsme přesně svědky toho, co tu vidíme dnes. To znamená, že máme rozestavěno celou řadu úseků důležitých komunikací," rozčílil se Stanjura.
Kde vzít další peníze?
Sám ministr ale připustil, že R/35 bude dokončena nejdříve v roce 2020 a Chovanec v debatě kontroval, že právě dálnice D3 nebo D8 jsou blíže k dokončení a teď se zdá, že na dokončení dálnice D3 jako hlavní komunikací mezi Prahou a Českými Budějovicemi budou občané jižních Čech čekat ještě dlouho.
Chovanec v pořadu představil i další zdroj peněz pro dostavbu těchto komunikací. "Chtěli bychom zvýšit podíl spotřební daně, který směřuje do Státního fondu dopravní infrastruktury, a to až na pětadvacet procent. To je téměř o patnáct procent víc než dnes," uvedl v pořadu hejtman.
Ministr zdroj peněz vidí jinde. Dá do vlády návrh zavedení mýtného na silnicích první třídy. Není přitom vyloučeno, že na silnicích první třídy se může platit jiné mýtné, než se platí na dálnicích, ale musí to být nastavené tak, aby se podařilo co nejvíce kamionů vrátit na dálnice. "V tuto chvíli ale mluvím především o kamionové dopravě, je vždy třeba zvlášť posuzovat kamionovou a osobní dopravu," prohlásil ministr. Ke zpoplatnění silnic první třídy by podle Stanjury mohlo dojít až po skončení smlouvy s firmou Kapsch.
Chovanec se však znovu postavil proti a prohlásil, že mýto na silnicích prvních tříd může být zavedeno dříve. Podle jeho názoru není třeba čekat na konec smlouvy v roce 2017, protože lze vytvořit hybridní systém sledování mýtných poplatků. Podle Stanjury to ale není tak jednoduché, což ví už jen proto, že je původní profesí programátor.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp