Stále není jasné, o kolik evropských miliard jsme přišli. Nejkritičtější jsou podle Filipa projekty, které byly kraji zadávány jejich příspěvkovým organizacím nebo jiným subjektům. „Všude, kde to bylo řízeno přímo krajem, EÚD žádné problémy neshledal,“ konstatuje pro ParlamentníListy.cz Filip. Poukázal i na to, že závažné nedostatky nebyly zjištěny ani u fyzických osob. EÚD provedl kontrolu v operačních programech (OP) Jihozápad, Severovýchod a v těchto regionech se zaměřil i na OP „Doprava“.
Obří problém jsou příspěvkové organizace krajů
„Nesprávně zadaná výběrová řízení se u těchto příspěvkových organizací „červenají“ až 96procentní chybovostí,“ říká Filip.
Kontrola Evropského účetního dvora navíc nebyla prováděna krátkodobě. Operační program Doprava a Regionální operační program (ROP) „Jihovýchod“ (zahrnoval Jihomoravský kraj, kraj Vysočina) - tyto regiony procházely kontrolou od dubna 2010 do dubna 2011, tedy celý rok.
Veřejné zakázky se dělily, aby výší částky nespadaly pod pravomoci EU
Podle závěrů EÚD se zakázky dělily tak, aby svým rozsahem už nespadaly pod působnost EU (směrnic o veřejných zakázkách), nebo pod národní Zákon o zadávání VZ. „Obcházely se tak směrnice EU, protože od určitého objemu zakázky jsou pravidla Evropou stanovena velmi přesně,“ vysvětluje šéf komunistů. Zakázky tak prý byly rozděleny do menších bloků, na které se už směrnice bezprostředně nevztahují. Kontrolovaní však nedokázali vysvětlit důvod pro rozdělení těchto zakázek.
Dalším výrazným prohřeškem bylo buď přímé zadávání zakázek bez výběrového řízení, nebo diskriminační kvalifikační kritéria – omezení přístupu konkurence. „Výběrové řízení se mohlo upravit tak, aby vyhovovalo přesně na míru nějaké firmě, která to pak vyhrála,“ vysvětluje opět Vojtěch Filip.
Mezi nepříjemné chyby patřila i netransparentní hodnotící kritéria, nebo chybná rozhodnutí hodnotící komise. „Může to být samozřejmě v některých případech dáno nezkušeností, ale to by nesmělo být příliš často,“ konstatuje pro ParlamentníListy.cz komunistický předseda.
"Více práce" bylo zneužíváno zcela automaticky
Kapitola sama o sobě je neodůvodněné množství práce. „Ty firmy, o které jde, aby získaly zajímavou zakázku, mohly jít na nižší cenu s vědomím, že to, co bude navíc, započítají na více práce. To se ale u EÚD přepočítaly,“ říká Filip. Podle závěrů dvora může jít o nekvalitní přípravu projektů, což je vážný přečin při jejich schválení. Dvůr se pozastavoval i nad tím, že rezervy a limity pro více práce byly u projektů využívány v maximální možné míře.
„Stavební firmy s více pracemi prostě počítají a před zahájením prací se nedělá potřebná prověrka. Ale takto to být prostě nemůže,“ kritizuje Filip s tím, že například při opravě můstku bylo podle něj zadání ušité na míru příspěvkové organizaci. „Zřejmě šlo o podnik Správa a údržba silnic,“ dodává. Selhávala prý nejvíce kontrola kraje u jeho vlastních příspěvkových organizací. Jak říká, řídícím orgánem je v tomto případě Ministerstvo pro místní rozvoj, nebo Ministerstvo financí, když jde o samotnou finanční kontrolu. „A tady nám chybí zákon o finanční kontrole ve veřejné správě,“ připomíná ParlamentnímListům.cz Filip.
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radmila Zemanová-Kopecká