Vysoké ceny potravin dopadají na lidi každodenně. Během svátků, kdy je zvykem připravovat slavnostní obědy, péct buchty, koláče, mazance nebo hostit rodinné návštěvy může být cenový šok ještě výraznější.
Jak se česká veřejnost připravuje na Velikonoce? Naše redakce se ve čtvrtek večer vydala do jednoho z velkých supermarketů na okraji Prahy. Konkrétně šlo o Kaufland na pražské Podbabě, který pojme ohromné množství zákazníků.
ParlamentníListy.cz obchod navštívily mezi 19. a 20. hodinou. Mimo svátky bývá v tento čas v daném obchodě relativně klid a středně až nižší počet lidí. V předvečer Velkého pátku, který je v České republice státním svátkem od roku 2016, to vypadalo podstatně odlišně.
Parkoviště praskalo ve švech, v obou patrech supermarketu bylo plno lidí, místy se tvořily výrazné fronty. Nejvíce se zákazníci kumulovali u zeleniny, pečiva, masného pultu či lahůdek. O něco méně pak u různých sladkostí a pochutin, nejméně pak u nápojů. Lidé povětšinou nakupovali pivo, zatímco mezi regály s vínem a tvrdým alkoholem bylo pusto a prázdno.
Plný obchod a fronty na řadě míst však automaticky neznamenají obří nákupy nebo pojízdné nákupní koše přeplněné k prasknutí, jak to bývalo dříve zvykem tak těsně před začátkem svátků.
Lidé nakupovali skromně
Faktem byl přesný opak. Lidé nakupovali poskrovnu, spíše základní potraviny. Během téměř hodiny a půl, kterou jsme v supermarketu a všech jeho nákupních prostorách strávili, bylo k zahlédnutí jen minimální množství těch, kteří by by sváteční nákup pojali ve velkém. Dali by se spočítat snad na prstech jedné ruky.
Nelze říci, že by důvodem bylo například, že lidé s poloprázdnými košíky například nákup teprve začínají, stejná situace byla u pokladen, což se nám povedlo v řadě případů fotograficky zaznamenat.
V několika případech jsme byli svědky, jak si jednotlivci delší čas rozmýšlejí, zda daný produkt nakonec skončí v jejich košíku či nikoli. To se týkalo především zákazníků vyššího věku, v řadě případů také mladých rodin. Lidé mockrát pečlivě zkoumali ceny, porovnávali stejné výrobky různých výrobců a v případě, že nakupovali ve dvou či třech společně, vzájemně debatovali, zda konkrétní výrobek vzít či nikoli.
Obecně je vidět, že se lidé při nákupech chovají jinak než dříve, kdy výrazná část populace neřešila ceny či množství nakupovaných produktů, zvláště pak o svátcích. Nyní zbytné zboží dvakrát otočí v ruce než se rozmyslí, zda ho skutečně koupí.
Kaufland na pražské Podbabě je skutečně velký a tomu odpovídá i množství pokladen. Bohatě zásobený je obchod i těmi samoobslužnými, během čtvrtečního večera se tam ovšem tvořili relativně větší fronty. Vzhledem k obecně nižšímu objemu nákupů to ale relativně odsýpalo.
Poloprádné košíky a přeplněné parkoviště. Nezvyklý pohled
Během čekání fronty před pokladnami se naší redakci podařilo zachytit i mnohé konverzace mezi zákazníky. Starší manželský pár si čekání krátil debatou o všeobecně vysokých cenách. „Nevzali jsme mouku, musíme se vrátit,“ říkal asi sedmdesátiletý muž své ženě. Ta mu ale vysvětlila, že to má svůj důvod. „Tu jsem dávno nakoupila po akcích, sjezdila jsem půlku Prahy,“ konstatovala žena.
„Ty čokolády a sladkosti, to je katastrofa,“ sdělila posmutněle mladá žena podobně starému muži, patrně manželovi nebo příteli. „Ježiš, tak to vyházej, kupuješ toho jak pro batalion,“ navrhoval jí. „Tak si to vysvětli dětem, že letos budou chudý Velikonoce. Snad to nějak přežijem, ale pokud to takhle půjde dál, abych příště prodala ledvinu,“ opáčila mu žena a už se odebrala k pokladně.
Celkové dojmy z předvelikonočního nákupu ve velkém supermarketu jsou jasné. Rozdíl oproti nákupům v minulých letech je skutečně velký a část populace bude téměř jistě trávit sváteční dny podstatně skromněji než dříve.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka