Polská vláda hodlá k revizi některých klíčových zelených politik EU, včetně systému ETS2, využít svého předsednictví v Radě EU v první polovině roku 2025. Systém ETS2, který vznikl v rámci revize směrnice o emisních povolenkách, totiž dle polského kabinetu po svém vstupu v platnost v roce 2027 zemi hrozí tvrdým zasáhnutím do ekonomiky i do společnosti.
Úprava systému emisních povolenek, která zavede postih pro lidi vytvářející emise CO2 u vytápění a dopravy, mající za cíl pomoci přimět Evropany přestat používat svá současná auta či přesedlat do MHD, byla schválena Evropským parlamentem letos v dubnu. Nový postih za vypouštění emisí se bude vztahovat na benzin, naftu a paliva pro vytápění, jako je například zemní plyn, a přestože se obchodování s emisemi nebude týkat přímo spotřebitelů, očekává se, že rozšíření emisních povolenek pocítí skrze zvýšené ceny.
Půjde tedy vcelku o jakési řešení, jak Evropany, kteří jezdí autem se spalovacím motorem či topí doma plynem, přimět, aby své počínání přehodnotili – například motoristy začne již do 3 let EU skrze tento způsob za používání aut se spalovacím motorem „pokutovat“ přibližně 3 korunami za každý spálený litr. V rámci systému obchodování s emisemi totiž budou muset společnosti prodávající benzín, naftu a topná paliva nakupovat emisní povolenky, přičemž jejich počet se bude každoročně snižovat v souladu s cíli EU v oblasti klimatu, a to bude vytvářet tlak na postupné zvyšování cen.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas