Od sedmého prosince minulého roku se čekalo, co bude dál se stavbou tunelu Blanka. Tehdy se ji rozhodl Metrostav přerušit jednak kvůli neproplaceným fakturám, ale i proto, že Praha jako investor neschválila další postup prací. K odblokování stavu došlo až 18. dubna verdiktem rozhodčího soudu, který rozhodl, že Metrostav musí stavbu dokončit do pěti měsíců a Praze pak soud uložil povinnost zaplatit přes čtyři miliardy korun.
„My jsme na základě našich právníků za tímto rozhodnutím šli celou dobu. To znamená od první chvíle, co jsme se obrátili na arbitrážní soud, tak jsme věřili, že je to nejrychlejší cesta, jak tunel dokončit,“ zareagoval po rozhodnutí soudu pro Český rozhlas primátor Prahy Tomáš Hudeček. „A to se dnes alespoň významným směrem posunulo. Soud samozřejmě nekončí, ale myslím, že verdikt mluví za vše. Po tom všem martýriu je to velké vítězství jak Pražanů, tak i postupu, který jsme zvolili,“ pochvaloval si Hudeček, i když mluvit v této souvislosti o vítězství Pražanů se zdá být přitažené za vlasy.
Zastavení stavbu tunelu Blanka absurdním způsobem prodražilo
„Tunel Blanka je černá stavba a staví se bez platné smlouvy. Tunel Blanka byl za éry primátora Béma černou dírou na peníze. Nikdo tu stavbu nekontroloval a neřídil, měla stát 21 miliard a bude stát nejméně dvakrát tolik,“ tak takhle nějak to podle exprimátora Pavla Béma řekl Tomáš Hudeček poté, co vystoupil z olomouckého politického „rychlíku“ přímo hlavním vchodem do Nové radnice hlavního města Prahy na Mariánském náměstí. Od listopadu 2011 to podle Pavla Béma zopakoval jako první náměstek pražského primátora a následně jako primátor snad stokrát. Tomáš Hudeček je v nejvyšších výkonných funkcích Prahy přesně 885 dní. A to už je dlouhá doba.
Pavel Bém, jenž řídil Prahu z pozice primátora v letech 2002 až 2010, tvrdí, že se výrok soudu dá přeložit tak, že smlouva je platná, stavba není černá, nýbrž zcela legální, a město je dlužník a musí okamžitě zaplatit.. „Poslední Hudečkovy kroky byly ´fenomenální´. Sedmého prosince loňského roku zastavil již téměř postavenou největší městskou dopravní stavbu ve střední Evropě s odvoláním na neplatnost smlouvy a předal ji k arbitráži. Způsobil tím další paralýzu pražské dopravy a především zcela absurdním způsobem stavbu tunelového komplexu prodražil,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Pavel Bém.
Metrostav musí po Praze smluvní pokuty a penále vymáhat
Závěr arbitrážního soudu je podle něj výmluvný. Smlouva platí, město musí zaplatit 2,7 miliardy za odvedené práce, další 1,3 miliardy za dokončení a předmětem dalšího řízení budou pochopitelně další a další miliardy. „Ale tím to nekončí. Dva a půl roku neproplácení odvedené práce v sobě skrývá Pandořinu skříňku v podobě penále a smluvních sankcí. A tak Metrostav má být podle velmi tvrdé a platné smlouvy sankcionován za každý den z prodlení dokončení díla, hl.m. Praha musí platit obrovské penále za pozdní platby faktur,“ upozorňuje bývalý pražský primátor.
Přitom k 1. březnu 2013 tyto smluvní pokuty a penále činily podle oficiálního sdělení ředitele Magistrátního úřadu HMP v odpovědi na interpelaci ing. Březiny 200 milionů korun. „K 1. dubnu letošního roku tato částka už nejspíš přesáhne jednu miliardu korun! Nedovedu si představit, že by tyto peníze Metrostav nevymáhal, a to prostě proto, že by ošidil vlastní firmu a vlastní akcionáře. A to je trestný čin. Připočtěme náklady za ´zamrznutí´ stavby, odvoz a následný transport technologií, ostrahu, inflační nárůst způsobený nikoliv tím, že stavba je ´zavřena´ půl roku, ale spíše, že už se na ní fakticky rok nic neděje,“ podotýká pro ParlamentníListy.cz Pavel Bém.
Přímá škoda způsobená hlavnímu městu se blíží dvěma miliardám
Praha faktury neplatí, nicméně z každé jednou vystavené faktury naopak musí Metrostav odvádět státu DPH a všechny tyto zmíněné náklady lze odhadnout řádem stovek milionů korun. „A neměli bychom také zapomenout na další transakční náklady, které jsou spojeny se službami právních kanceláří a samotného arbitrážního řízení. V tuto chvíli je přímá škoda způsobená hlavnímu městu Praze ´špatnou péčí hospodáře´ a ´chybami při správě cizího majetku´ odhadem jedna a půl až dvě miliardy korun,“ konstatuje nejdéle sloužící polistopadový primátor Prahy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník