Jen při přechodu na tržní hospodářství začátkem 90. let jsme v tuzemsku zažili takové zdražování, jaké zažíváme nyní. V tomto směru překonáváme téměř všechny evropské země. Hledá se viník, ale zemědělci, zpracovatelé i obchodníci růst cen obhajují. Zdůvodňují ho především drahými energiemi. Jejich ceny přitom už dávno zase klesají, zatímco potravin stoupají dál. Podle Českého statistického úřadu vynaloží domácnosti na jídlo a bydlení až polovinu veškerých svých výdajů. Slovensko, s nímž jsme to poslední velké zdražování zažili ještě ve společném státě, oznámilo, že tamní velké obchodní řetězce zavedou tříměsíční cenový strop na některé potraviny. Ty byly letos v únoru stejně jako v lednu meziročně dražší o 28,6 procenta. Česko podle vyjádření Ministerstva zemědělství podobný krok neplánuje.
„V okamžiku, kdy k zastropování sáhnou z vlastního rozhodnutí maloobchodní sítě, tak je to úplně v pořádku. Je to svým způsobem i součást marketinku, aby nalákaly spotřebitele. Pomůžou mu tím, že sníží nějaké ceny, ale sobě pomůžou taky, protože ti spotřebitelé u nich budou potom třeba víc nakupovat. Pakliže to je dobrovolným rozhodnutím jakéhokoli obchodníka, nemusí to být jen velké řetězce, tak je to v pořádku. Jiná věc je, kdyby jim to měli nařizovat politici, protože to je samozřejmě zásah do trhu. A pak je otázka, jestli by nějaký takový zákon prošel v rámci Evropské unie, protože by se to mohlo brát jako zvýhodňování některých subjektů na úkor jiných subjektů. Čili rozhodnutím státu nebo státních úředníků ne, dobrovolným rozhodnutím maloobchodních sítí ano,“ vysvětluje pro ParlamentníListy.cz agrární analytik Petr Havel.
Zastropovali ceny, které předtím přes víkend zvedli
Situaci v České republice považuje v porovnání s ostatními zeměmi za unikátní. „Jsme totiž světovým rekordmanem ve slevových akcích. Kolem 50 procent potravin v maloobchodních sítích se u nás prodá ve slevových akcích. Z mého pohledu to řešení, které funguje už mnoho let a teď se ještě podíl potravin prodávaných ve slevových akcích zvýšil, je pro spotřebitele lepší, protože si může v rámci slevových akcí vybrat ze širšího spektra potravin než jenom nějakého daného – někým určeného – spektra konečného počtu nějakých zlevněných potravin, jak k tomu dochází na Slovensku. V České republice bych kvůli tomu obrovskému množství slevových akcí a tomu, že je spotřebitelé skutečně využívají, asi nic neměnil. Pro spotřebitele je to u nás výhodnější,“ myslí si Petr Havel.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník