“Někdy se management snaží nasadit auditorům klapky na oči. Někdy může lhát akcionářům. Analytici musí kopat hluboko, aby plně porozuměli firmě, motivaci jejích manažerů, vnitřní hodnotě jejích akcií či dluhopisů, a souvisejícím rizikům,“ říká Bolland.
Nelze se spoléhat jen na čísla, upozorňuje. Kvalita vedení a kontroly ve firmě (corporate governance) nebo obecněji společenská odpovědnost jsou podle něj stále podceňovanými tématy. Analytici by se podle něj měli ujistit, jestli firma věnuje dostatečné úsilí řízení rizik a etice. K ohodnocení firmy vyvozenému z finančních výkazů pak mohou přičíst přirážku nebo naopak slevu, která pomůže určit výhodnost investice.
Kvalita řízení má totiž vliv i na cenu akcií. Bolland citoval např. nedávnou analýzu investiční společnosti Hermes. Ta zjistila, že v Evropě byl v letech 2008-2013 mezi akciemi nejlépe a nejhůře řízených firem rozdíl 0,4 % měsíčně. Zdánlivě malý rozdíl v přepočtu na roční a delší výkonnost znamená velmi odlišné výsledky pro investory.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva