Česká republika je součástí MMF už od roku 2019. Projekt šesti států EU cílí na vybudování mnohonárodní víceúčelové letky s osmi stroji Airbus A-330 MRTT, která by doplnila chybějící kapacity a v případě potřeby evakuovala raněné.
Čáslavští piloti už v minulosti cvičili manévr tankování za letu například s německým strojem A-400M, italským KC-767, švédským C-130 Herkules či americkým KC-135 Stratotanker.
Stíhačkou rychlostí chůze
Samotnou proceduru tankování za letu piloti popisují jako náročnou. Manévr vyžaduje preciznost a přesnost, letouny se totiž ve vzduchu pohybují rychlostí přes 500 km v hodině a okraj koše tankeru je v okamžiku spojení jen několik desítek centimetrů od kabiny. „V konečné fázi se musí pilot opatrně přibližovat rychlostí chůze k tankovacímu letounu. Ten odvíjí tankovací hadici s košem a do něj se pak musí strefit pilot gripenu nástavcem na doplňování paliva,“ prozradil čáslavský pilot.
Ve vzdušném prostoru nad Krkonošemi se včera jednalo o tzv. dry contact, což znamená bez samotného čerpání paliva za účelem potvrdit schopnost doplnit palivo z tohoto letounu piloty českých vzdušných sil v letounu JAS-39 Gripen.
Úplně první připojení k tankeru operačně označovanému jako KC-30M provedl zkušený instruktor v doplňování paliva za letu z 21. taktického křídla. Následně se připojil i druhý letoun velitele 211. taktické letky podplukovníka Vladimíra Málka. Po této premiérové zkoušce bude už na konci února následovat výcvik řadových pilotů.
První zkušenost s větším tankerem
„Tankování z tohoto letounu se zásadně neliší od jiných tankerů, zejména těch proudových, postupy jsou standardizované a samotné zařízení na doplňování paliva také. Tento letoun je ovšem ze všech těch dosavadních, na které jsme kvalifikovaní, největší. To trochu mění perspektivu při pohybu kolem tankeru,“ doplnil velitel letky.
Víceúčelové Airbusy A-330 MRTT mohou poskytovat palivo oběma způsoby, jak systémem boom, tak systémem použití hadice-koš. Právě tento způsob využívá letoun JAS-39 Gripen.
„Pravidelná možnost cvičit s tankerem je velmi důležitá z hlediska kvalifikace pilota. Ta je dána předepsanými maximálními přestávkami, ale častější praxe významně přispívá k úspěšnosti a rychlosti připojení a doplnění paliva a zvýšení operačních schopností pilota,“ vysvětlil podplukovník Vladimír Málek. V současné době je většina českých pilotů gripenů vycvičena k tankování za letu a tuto kvalifikaci si udržuje.
Česká republika může díky členství v MMF využívat ročně 100 letových hodin, určených mimo tankování za letu také k přepravě nákladu, osob a zdravotnické evakuaci. „Díky tomu můžeme konkrétněji plánovat a realizovat AAR (Air to Air Refueling) v rámci nasmlouvaných letových hodin tankeru,“ upřesňuje podplukovník Málek.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva