Armáda ČR: Slovenští „letovodi“ cvičí v ČR, budou řídit i naše výcvikové lety

07.01.2023 21:56 | Tisková zpráva

Poté co Slovensko na podzim ze své výzbroje definitivně vyřadilo letouny MiG-29, se slovenští „letovodi“ budou v rámci mezivládní dohody podílet na řízení českých armádních letů. Nyní prochází výcvikem v Staré Boleslavi u 261. střediska řízení a uvědomování (CRC – Control and Reporting Centre).

Armáda ČR: Slovenští „letovodi“ cvičí v ČR, budou řídit i naše výcvikové lety
Foto: Armáda ČR
Popisek: Armáda ČR, logo.

Tato spolupráce umožní mimo jiné sdílení zkušeností a navíc udrží vycvičenost personálu. Naši staroboleslavští „letovodi“ například okamžitě dokáží reagovat na narušení výcvikového prostoru cizím letounem nebo zabezpečit průlet Letecké záchranné služby.

Spolupráce vznikla na základě mezivládní dohody, která souvisí s podílením se na ostraze vzdušného provozu Slovenska. To na podzim definitivně vyřadilo ze své výzbroje letouny MiG-29 - kvůli tomu klesl celkový počet výcvikových vojenských letů v jejich vzdušném prostoru. Slovenští řídící bojového použití tak stáli před otázkou, jak nadále udržovat vycvičenost personálu, protože každý řídící letového provozu musí kromě pravidelného přezkušování „odřídit“ i určitý počet letů (misí), a pokud se tak nestane, propadá mu licence.

Šest „letovodů" a sdílení zkušeností

„Spolupráce na této bázi vede k nárůstu zkušeností s výcvikem našich aliančních partnerů, stejně jako ke sdílení poznatků a znalostí. Obecně lze říci, že výcvik je pro obě strany časově i personálně náročný, avšak jeho benefity výrazně převyšují negativa,“ uvedl major Roman Jandek, náčelník stanoviště letových provozních služeb CRC.V tuto chvíli se jedná celkem o šest letovodů ze slovenského CRC, kteří mají platné licence pro řízení letového provozu ve Slovenské republice. Není tedy nutné projít celým dlouhým výcvikem, který za běžných okolností pro získání základní licence trvá i více než jeden a půl roku a v případě pokročilých „bojových licencí“ i několik let.

České CRC sídlí ve zodolněném bunkru v Boleslavi, v každé směně jsou čtyři řídící letového provozu. Staroboleslavští „letovodi“ koordinují ve spolupráci s civilním řízením letového provozu přílety a odlety z českých i zahraničních základen do výcvikových prostorů, kde dokáží okamžitě reagovat na narušení výcvikového prostoru cizím letounem, nebo přerušit misi a zabezpečit průlet Letecké záchranné služby. Takticky řídí letadla během jejich mise a vždy mají na svém radarovém monitoru dokonalý přehled o vzdušné situaci.

Monitorují vzdušný prostor České republiky 24 hodin denně 7 dní v týdnu 365 dní v roce. Pokud je rozhodnuto o vzletu vojenských hotovostních letounů, celou situaci si okamžitě přebírají řídící vojenského letového provozu, tzv. řídící bojového navedení. Samotné vyhlášení poplachu je pro ně jen začátkem, téměř okamžitě začínají celý zásah koordinovat s civilním protějškem nebo sousedními státy, pokud je předpoklad, že zásah bude probíhat i na území sousedního státu. Prioritou je vždy bezpečně a co nejrychleji navést stíhače skrz civilní linky až k letadlu, které je předmětem zásahu.

Průběh výcviku

Výcvik se zaměřuje pouze na specifické místní postupy v rozdílném vzdušném prostoru jiné země. „Výcvik se odehrává v minimálním časovém horizontu tří týdnů, kdy první týden probíhal na Slovensku a byl společný pro všech šest slovenských řídicích. Šlo o předání teoretického výcviku zaměřeného na vzdušný prostor ČR a místní postupy. Zbývající dva týdny podstupují slovenští řídící vždy po dvojicích v ČR, z čehož první týden cvičí na simulátorech aplikaci různých metod taktického řízení a následně týden v reálném provozu řídí výcvikové lety AČR pod dohledem instruktora,“ říká nadporučík Václav Kalvoda, starší důstojník skupiny výcviku řídících bojového použití.

„I v době míru se v rámci evropského prostoru ukazuje, jak je alianční spolupráce a ochrana vzdušného prostoru v rámci integrované protivzdušné obrany NATO důležitá a efektivní, jak z hlediska nasazení sil a prostředků, tak i ve sdílení společných standardů, které umožňují například i rychlé „přecvičení“ slovenských řídích na specifika českého vzdušného prostoru,“ říká plukovník Martin Novák, zástupce velitele 26. pluku velení, řízení a průzkumu, pod který CRC v rámci struktury AČR spadá.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Martin Exner byl položen dotaz

Zase to EURO

Žijete vůbec v realitě? Nemyslíte, že je teď přijetí Eura tak důležité? Důležitější než třeba to, jak špatně si vede naše ekonomika a jak mizerné jsou u nás mzdy? Že řada lidí žije od výplaty k výplatě a nemá šanci si něco našetřit? Jestli vám tak vadí poplatky bankách, když platíte v cizině kartou,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Letiště Praha: Sedm nových linek dopravce easyJet

20:11 Letiště Praha: Sedm nových linek dopravce easyJet

Úplně nové linky do Birminghamu, Glasgow, Nantes, Nice, Palmy a Alicante. Zahájeno bylo také spojení…