Tato spolupráce umožní mimo jiné sdílení zkušeností a navíc udrží vycvičenost personálu. Naši staroboleslavští „letovodi“ například okamžitě dokáží reagovat na narušení výcvikového prostoru cizím letounem nebo zabezpečit průlet Letecké záchranné služby.
Spolupráce vznikla na základě mezivládní dohody, která souvisí s podílením se na ostraze vzdušného provozu Slovenska. To na podzim definitivně vyřadilo ze své výzbroje letouny MiG-29 - kvůli tomu klesl celkový počet výcvikových vojenských letů v jejich vzdušném prostoru. Slovenští řídící bojového použití tak stáli před otázkou, jak nadále udržovat vycvičenost personálu, protože každý řídící letového provozu musí kromě pravidelného přezkušování „odřídit“ i určitý počet letů (misí), a pokud se tak nestane, propadá mu licence.
Šest „letovodů" a sdílení zkušeností
„Spolupráce na této bázi vede k nárůstu zkušeností s výcvikem našich aliančních partnerů, stejně jako ke sdílení poznatků a znalostí. Obecně lze říci, že výcvik je pro obě strany časově i personálně náročný, avšak jeho benefity výrazně převyšují negativa,“ uvedl major Roman Jandek, náčelník stanoviště letových provozních služeb CRC.V tuto chvíli se jedná celkem o šest letovodů ze slovenského CRC, kteří mají platné licence pro řízení letového provozu ve Slovenské republice. Není tedy nutné projít celým dlouhým výcvikem, který za běžných okolností pro získání základní licence trvá i více než jeden a půl roku a v případě pokročilých „bojových licencí“ i několik let.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva