Těch už letos jednotlivé čety v severočeském regionu absolvovaly přes osm tisíc. V terénu se energetici neobejdou bez těžké techniky, ale k poruchám často vyrážejí i na skútru či na sněžnicích. K dobře a rychleji odvedené práci by měly přispět investice do modernizace vybavení montérů i samotné techniky.
„Každoročně dochází k nezbytné obměně vozového parku. Letos jsme pořídili vozidla umožňující větší dostupnost v terénu za horších klimatických podmínek, konkrétně Mercedes Benz G280, dále montážní plošiny Mercedes Benz G300 a pro lehký a městský terén Mercedes Benz Vito,“ popisuje Jiří Zapadlo, vedoucí odboru vn, nn ČEZ Distribuční služby. „V oblasti Šluknovska a Varnsdorfska jsme doplnili do vozového parku čtyřkolku Polaris. Pro práce ve výškách jsme kompletně vyměnili nové prostředky osobního zabezpečení téměř pro všechny elektromontéry a rovněž používáme nové nehořlavé montérky,“ doplňuje Jiří Zapadlo.
Pracovníci poruchových čet ke své práci používají dále motorové pily, trasovací komplety, které pomáhají přesněji zaměřit kabely, měřicí přístroje zemních a izolačních odporů, také sestavy manipulačních tyčí, které se používají k ořezům stromoví ze země a oklepávání námrazy. Montéři vyjíždějí do terénu se zkratovací soupravou k zajištění pracoviště na venkovním vedení vysokého napětí ze země, bez použití montážní plošiny. Součástí vybavení jsou i jednofázové elektrocentrály, které se používají v případech, kdy je trafostanice například vlivem poruchy bez napětí
V pohotovosti je v severních Čechách denně na 70 pracovníků poruchové služby Skupiny ČEZ. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání subdodavatelských firem.
V zimním období často dochází k teplotním výkyvům. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny. „Vysoké mrazy a s tím související nízké teploty nám problémy nedělají, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti,“ vysvětluje Jiří Zapadlo. Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče. Energetici námrazu sklepávají speciálními tyčemi, popřípadě dispečink „pustí“ více elektřiny přes vedení, kde se námraza tvoří. Dojde pak k přirozenému odtávání.
V případě kalamitní situace mají poruchové čety Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena řetězy a navijáky. Na území severních Čech posádky disponují 4 sněžnými skútry s vlečnými saněmi, a to dvěma v Tanvaldu, po jednom ve Výškově a Vejprtech. Nezbytné pro pracovníky na pohotovostních místech v horských oblastech jsou také sněžnice, které zlepšují mobilitu pracovníků v hlubokém sněhu a běžky.
V nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst poruchové služby je dispečink Skupiny ČEZ. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.
V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. I přes provedené průklesty v řádech milionů korun, které Skupina ČEZ v ochranném pásmu vedení provádí, dochází k pádům vyšších stromů stojících mimo ochranné pásmo. Svojí výškou pak stromy i přes tato bezpečnostní opatření dopadají na vodiče. Případné rozšíření tohoto pásma naráží na absolutní nesouhlas ekologických aktivistů.
Soňa Holingerová, mluvčí Skupiny ČEZ
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČEZ