ČEZ a Škoda Auto rozjíždějí spolupráci v dekarbonizaci energetiky a dopravy

15.06.2023 16:28 | Komerční článek

Obě společnosti chtějí dlouhodobě spolupracovat na inovativních řešeních pro dekarbonizaci, energetickou soběstačnost a bezpečnost, úspory i cirkulární ekonomiku. Cílem je aktivnější zapojení elektromobilů do pokročilého řízení sítí a chytrého dobíjení. ČEZ ESCO ve spolupráci se Škoda X budou vyrábět baterie pro energetiku z dosloužilých akumulátorů elektromobilů. První takové baterie v ČR budou v Rožnově a Ivančicích, další putují i k zákazníkům v zahraničí

ČEZ a Škoda Auto rozjíždějí spolupráci v dekarbonizaci energetiky a dopravy
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

Systémy chytrého řízení energetických hospodářství pro obce, podniky i developerské projekty, řešení pro vytápění, osvětlení, střešní fotovoltaiku, bateriová úložiště i dobíjení elektromobilů. To je příspěvek k velké transformaci domácího autoprůmyslu a energetiky, který dnes představili lídři české elektromobility – společnosti ŠKODA AUTO a ČEZ. V rámci širší spolupráce v moderní energetice chtějí ŠKODA X a ČEZ ESCO, dceřiné společnosti obou koncernů, silněji zapojit elektroauta do služeb energetiky nebo najít nové uplatnění pro baterie z elektroaut. První baterie už putují k zákazníkům v Česku i zahraničí.

Aktivně podporujeme rozvoj dobíjecí infrastruktury a celého ekosystému elektromobility. Intenzivně řešíme například second-life využití a následnou recyklaci trakčních baterií elektromobilů. Baterie, která ve voze již dosloužila, má stále velký potenciál, například v úložišti elektrické energie. Jejím druhým životním cyklem budeme nejen snižovat uhlíkovou stopu, ale zároveň tak poskytneme zákazníkům možnost využít rychlého dobíjení i tam, kde to distribuční síť jinak neumožňuje. Jsme proto rádi, že můžeme na těchto řešeních spolupracovat se silnými partnery, jako je Skupina ČEZ,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto.

Potřebujeme dekarbonizovat energetiku, dopravu i celý průmysl. ČEZ má cíl vybudovat 6000 MW obnovitelných zdrojů do roku 2030 a rozvíjet jadernou energetiku pro zajištění bezemisní elektřiny pro český průmysl. To je ale pouze první krok. Potřebujeme dekarbonizovat celé české hospodářství. Bude to vyžadovat inovace, chytré nápady i neotřelá řešení a spolupráci se silnými partnery z ostatních částí průmyslu. Moderní energetika se stále více prolíná s dopravou a partnerství se Škoda Auto nás posune o výrazný kus vpřed,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

První společné projekty už odstartovaly. V areálu firmy EP Rožnov vznikne inovativní energetické centrum, kde bude poprvé v Česku mimo jiné vyzkoušen systém vehicle-to-grid, tedy využití elektromobilů jako baterie pro stabilizaci distribuční sítě. Obě firmy předpokládají další koordinaci při testování technologií pro pokročilé systémy řízení dobíjení elektroaut a rozpracování možných modelů jejich zapojení v energetice.

Dalším inovativní energetické centrum vznikne v Ivančicích nedaleko Brna, které bude v rámci městského teplárenství testovat plejádu energetických technologií a zjišťovat jejich ideální kombinace. Vedle kogenerace tu tak bude fungovat fotovoltaika, elektrokotel a tepelné čerpadlo. V rámci spolupráce se Škoda Auto tu také bude instalována energetická baterie v Česku vyrobená z dosloužilých akumulátorů elektromobilů.

Tento typ baterií je dalším důležitým prvkem spolupráce Škoda Auto a Skupiny ČEZ. Sekundární trh s bateriemi bude v Evropě rychle nabývat na důležitosti jednak jako součást cirkulární ekonomiky, jednak v rámci posílení domácí výroby a surovinové bezpečnosti, a tím pádem i zkrácení dodavatelských řetězců v bateriovém průmyslu. O tyto baterie je už zájem i v zahraničí a první kusy už byly dodány zákazníkům společnosti Elevion v Nizozemsku. Další brzy zamíří do Rakouska.

Například pět baterií z plně elektrického Enyaqu iV vytvoří nový velký bateriový systém, který by byl schopen zásobovat energií například až 40 domácností denně.

Bateriové systémy se stávají integrální součástí moderní energetiky a dají se využívat v elektromobilitě, nízkoemisním teplárenství, v kombinaci s obnovitelnými zdroji. První takové baterie už zamířily k zákazníkům v Česku i v zahraničí a další projekty teď finalizujeme. Celkově chceme letos zákazníkům v ČR i v zahraničí dodat až 30 systémů sestavených z baterií elektromobilů. Zajímavě tím rozšiřujeme naše portfolio, protože baterie lze vhodně kombinovat s našimi dalšími produkty,“ vysvětluje generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.

Cílem ŠKODA X je hledat nová řešení a testovat inovativní myšlenky v oblasti chytré mobility, digitalizace služeb, využití umělé inteligence v dopravě a smart cities. V našem portfoliu jsou teď desítky inovativních projektů a elektromobilita mezi nimi zaujímá přední místo. Další využití baterií je pro elektromobilní řetězec klíčové,“ říká Jaroslav Pelant, CEO Škoda X.

ŠKODA AUTO dlouhodobě spolupracuje se Skupinou ČEZ na řešeních pro dekarbonizaci a zvyšování energetické soběstačnosti. K největším společným projektům patří fotovoltaické elektrárny na pěti budovách servisního centra automobilky v Kosmonosech a také vznikající fotovoltaiky o celkovém výkonu 2,2 MW na střechách ŠKODA Parts Centra i logistických budov poblíž hlavního závodu automobilky v Mladé Boleslavi. Příkladem řešení na klíč z oblasti elektromobility je zase dodávka dobíjecích wallboxů pro vybraná dealerství ŠKODA AUTO po celé České republice. Vybraná prodejní zastoupení dostala na klíč i návrh opatření a technologií k redukci energetické náročnosti objektu a snižování emisí skleníkových plynů.

ŠKODA AUTO postupuje při svých ekologických aktivitách podle strategie GreenFuture rozdělené do tří oblastí: GreenProduct se zaměřuje na vývoj energeticky efektivních pohonů a na použití recyklovatelných materiálů ve vozech. Pomocí opatření z oblasti GreenRetail společnost ŠKODA AUTO podporuje ekologické hospodaření svých prodejních zastoupení a servisních dílen. GreenFactory zahrnuje veškeré aktivity, umožňující výrobu šetrnou vůči přírodním zdrojům. O svých aktuálních projektech a aktivitách v oblasti ochrany životního prostředí informuje společnost ŠKODA AUTO ve své Zprávě o trvale udržitelném rozvoji, vydávané každé dva roky.

ČEZ ESCO je expertem a lídrem českého trhu v oblasti úsporných energetických řešení, dodávky bezemisní a zelené elektřiny skrze certifikáty původu a partner českého průmyslu a veřejné správy na cestě k dekarbonizaci a udržitelnosti. Zajišťuje komplexní řešení energetických potřeb – od instalace decentrálních ekologických zdrojů včetně bateriových úložišť, přes firemní elektromobilitu na klíč až po projekty energetických úspor a komplexní dodávky technického zabezpečení budov (TZB). Má přibližně 2000 zaměstnanců. Mezi dceřiné společnosti ČEZ ESCO patří AirPlus, AZ KLIMA, CAPEXUS, ESCO Distribution Systems, ČEZ Energetické služby, ČEZ ENERGO, Domat Control System, E-Dome, EP Rožnov, ENESA, HORMEN a KART. Více ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jihočeský kraj: Máme dvě Evropská města sportu 2025. Tábor a Jindřichův Hradec

20:16 Jihočeský kraj: Máme dvě Evropská města sportu 2025. Tábor a Jindřichův Hradec

Jihočeský kraj slaví dvojí úspěch na sportovním poli. Města Tábor a Jindřichův Hradec získala titul …