Do konce září provedly inspektoráty 31 kontrol, jejichž dílčí výsledky potvrdily nedostatky ve více než 40 % případů. Kontroly proto pokračují i ve 4. čtvrtletí, kdy je ze strany spotřebitelů o nákup tuhých paliv největší zájem. U distributorů těchto paliv byly také odebrány vzorky uhlí, jejichž jakostní parametry ověřují akreditované laboratoře. Porušení povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele zjistili inspektoři při 11 kontrolách. Konkrétně se jednalo o 8 případů, kdy prodávající nedodal objednané palivo ve správné hmotnosti a ve 3 případech neumožnil prodávající spotřebiteli překontrolovat si správnost těchto údajů. Na váhy bez platného úředního ověření vydali inspektoři ve třech případech zákaz používání. O ceně paliv nebyl spotřebitel informován v jednom případě.
V období od 17. 8. do 30. 9. 2015 bylo v rámci kontrolní akce zaměřené na dodržování obecně závazných právních předpisů při prodeji tuhých paliv, zejména zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.), zákona o České obchodní inspekci (zák. č. 64/1986 Sb.), a zákona o ochraně ovzduší (zák. č. 201/2012 Sb.), v rozsahu kvalitativních ukazatelů o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování (dle vyhlášky č. 415/2012 Sb.), provedeno celkem 31 kontrol.
U vytipovaných kontrolovaných subjektů byly v rámci kontrolní akce odebrány vzorky uhlí, které jsou v současnosti analyzovány v laboratořích Vysoké školy báňské v Ostravě a Výzkumného ústavu pro hnědé uhlí v Mostě, kde se provádí jejich rozbor podle ukazatelů kvality dle vyhlášky č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší a rozbor frakcí – podsítného a nadsítného.
Tuhá paliva - kontroly prodeje a jakosti |
||||
Inspektorát |
počet kontrol |
kontroly se zjištěním |
zjištěná porušení v % |
|
Středočeský a Hl. město Praha |
0 |
0 |
0,0 % |
|
Jihočeský a Vysočina |
3 |
0 |
0,0 % |
|
Plzeňský a Karlovarský |
5 |
1 |
20,0 % |
|
Ústecký a Liberecký |
9 |
7 |
77,8 % |
|
Královéhradecký a Pardubický |
5 |
2 |
40,0 % |
|
Jihomoravský a Zlínský |
5 |
2 |
40,0 % |
|
Moravskoslezský a Olomoucký |
4 |
1 |
25,0 % |
|
Celkem |
31 |
13 |
41,9 % |
V průběhu 31 kontrol zjistili inspektoři porušení obecně závazných právních předpisů při 13 kontrolách, tj. ve 41,9 % z nich.
Zjištěné nedostatky a uložená opatření
Struktura porušení zákona o ochraně spotřebitele a dalších předpisů:
-
nejčastěji bylo zjištěno porušení zákona o ochraně spotřebitele, a to v 11 případech, kdy 8 prodávajících nedodrželo povinnost prodávat tuhá paliva ve správné hmotnosti (§ 3) a ve 3 případech neumožnili spotřebiteli překontrolovat si správnost těchto údajů. V 1 případě porušil prodávající povinnost řádně informovat spotřebitele o ceně nabízených výrobků (§ 12)
- porušení zákona o České obchodní inspekci prokázali inspektoři ve 2 případech, kdy zjistili, že prodávající při prodeji zboží použili neověřená měřidla, ačkoli ověření podléhala. Na 3 měřidla bez platného úředního ověření vydali do doby zjednání nápravy zákaz používání
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce byly ve sledovaném období pravomocně uloženy 4 pokuty v celkové hodnotě 12 000 Kč, další pokuty za zjištěná porušení budou uložena ve vedeném správním řízení v následujícím období.
Závěr
Z průběžných výsledků kontrolní akce České obchodní inspekce, zaměřené na prodej tuhých paliv, opět vyplynulo, že kontrolované subjekty nejčastěji poškozují spotřebitele a porušují obecně závazné právní předpisy tím, že nedodávají objednané palivo v dohodnuté hmotnosti, a že používají úředně neověřená měřidla.
Odebrané vzorky uhlí jsou v současnosti analyzovány v laboratořích a jejich výsledky budou následně k dispozici na webu ČOI. Kontrolní akce bude pokračovat i ve 4. čtvrtletí kdy je ze strany spotřebitelů o dodávku tuhých paliv největší zájem.
Rady spotřebitelům
Spotřebitel má právo, aby mu objednané palivo bylo dodáno ve správné hmotnosti a prodávající je povinen umožnit kontrolu správné hmotnosti objednávky (její převážení). Požádá-li spotřebitel předem, tj. při objednávce, o možnost být při nakládce a vážení uhlí před rozvozem, měl by mu prodávající vyhovět. Pokud odmítne nebo bude hledat výmluvy, proč to nejde, měl by spotřebitel zvážit změnu prodejce. V opačném případě se vystavuje riziku, že bude ošizen.
Spotřebitel by se měl zajímat také o to, v jakých podmínkách je uhlí určené k rozvozu skladováno, a pokud se uhlí rozpadne ve sklepě na prach v rozmezí několika dnů až dvou týdnů po dodávce, měl by tuto dodávku reklamovat. Rozpad uhlí svědčí o tom, že jeho uskladnění nevěnoval prodejce náležitou péči.
Spotřebitel by měl odmítnout převzít dodávku mokrého uhlí, a to z bezpečnostních důvodů – při následném skladování mokrého uhlí hrozí jeho samovznícení.
Na nepoctivé jednání při prodeji uhlí může každý spotřebitel upozornit nejbližší inspektorát České obchodní inspekce nebo poslat podání na e-podatelnu (přes www.coi.cz).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva