Nejčastějším porušením bylo opět neseznámení spotřebitele s cenou a s tím související nesprávné účtování, což představovalo téměř polovinu všech zjištěných nedostatků. Souhrnná výše 298 pokut uložených pravomocně ve sledovaném období prodávajícím tak přesáhla 3 miliony korun. „Za nedostatky, které naši inspektoři zjistili při kontrolách slevových akcí, ukládáme následně pokuty a budeme tak postupovat i nadále, ale předcházet poškozování svých práv mohou nejlépe spotřebitelé sami. A to tím, že budou vyžadovat řádné informace o ceně vybraného zboží nebo služby a také si zkontrolují, zda jim je tato cena správně účtována. Nejúčinnější proti těmto praktikám prodávajících je obrana okamžitě na místě,“ radí spotřebitelům Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.
V období od 1. 7. do 30. 9. 2015 bylo v rámci kontrolní akce zaměřené na kontrolu nabídky a prodeje zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev provedeno celkem 859 kontrol, při nichž bylo ověřováno, jak prodávající dodržují povinnosti stanovené zákonem o ochraně spotřebitele a dalšími obecně závaznými předpisy v dozorové působnosti České obchodní inspekce. Počty kontrol a zjištěných porušení podle působnosti jednotlivých inspektorátů uvádí následující tabulka:
Zboží za akční ceny a ve slevě – 3. Q 2015 |
||||
Inspektorát |
počet kontrol |
kontroly se zjištěním |
zjištěná porušení v % |
|
Středočeský a Hl. město Praha |
93 |
23 |
24,7 % |
|
Jihočeský a Vysočina |
120 |
68 |
56,7 % |
|
Plzeňský a Karlovarský |
99 |
66 |
66,7 % |
|
Ústecký a Liberecký |
231 |
88 |
38,1 % |
|
Královéhradecký a Pardubický |
143 |
70 |
49, 0 % |
|
Jihomoravský a Zlínský |
78 |
37 |
47,4 % |
|
Moravskoslezský a Olomoucký |
95 |
36 |
37,9 % |
|
Celkem |
859 |
388 |
45,2 % |
Kontrolní akce probíhala i ve 3. čtvrtletí na celém území České republiky bez ohledu na formu nabídky a prodeje zboží či poskytování služeb. Při celkovém počtu 859 kontrol bylo zjištěno porušení obecně závazných právních předpisů v 388 případech (tj. 45,2 %).
Zjištěná porušení obecně závazných právních předpisů
Nejčastěji zjišťovali inspektoři porušení povinností stanovených prodávajícím zákonem o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.), a to v 523 případech.
-
povinnost informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy a přímo použitelným předpisem Evropských společenství, a to zřetelným označením výrobku cenou nebo informaci o ceně výrobků či služeb jinak vhodné zpřístupnit (§ 12) porušilo 183 kontrolovaných (30,6 % všech zjištěných porušení). Nejčastěji nebyli spotřebitelé seznámeni s konečnou cenou, neboť ceny byly uvedeny v původní výši, nikoliv po slevě
-
porušení zásad poctivosti prodeje výrobků a poskytování služeb (§ 3), a to zejména nesprávným účtováním, bylo dalším častým nedostatkem, a to v 90 případech (15,0 %)
-
informační povinnosti při nabídce a prodeji výrobků a služeb (§§ 9, 10 a 11) nedodrželo 89 prodávajících (14,8 %)
-
povinnost vydat na žádost spotřebitele doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby (§ 16) porušili prodávající ve 47 případech (7,8)
- zakázané užití některé z nekalých obchodních praktik (§ 4, respektive § 5) prokázali inspektoři celkem v 32 případech (5,4 %).
Porušení jiných právních předpisů bylo zjištěno v 76 případech.
Uložená opatření a sankce
Zákaz dalšího prodeje výrobků, které nesplňovaly podmínky pro uvedení na trh, vydali inspektoři na 2510 kusů zboží. Hodnota zakázaného zboží činila 400 926 Kč.
Zákaz používání do doby zjednání nápravy byl vydán také na 14 kusů měřidel bez platného úředního ověření.
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce bylo v rámci této kontrolní akce pravomocně uloženo 298 pokut v souhrnné výši 3 171 500 Kč.
Závěr
Při slevových akcích a prodeji za akční ceny dochází i přes opakované kontroly České obchodní inspekce u prodejců k častému porušování obecně závazných právních předpisů a poškozování spotřebitelských práv. Četnost výskytu jednotlivých závad svědčí o nedostatečné péči o zákazníky. Nejsou jim poskytovány řádné informace o ceně prodávaného zboží a nabízených služeb a také je jim často účtována cena v nesprávné výši. Ze zkušeností inspektorů vyplývá, že se s těmito nedostatky setkávají častěji na začátku slevových akcí. Spotřebitelé by si proto měli kontrolovat konečnou výši cen i jejich správné účtování a případné nesrovnalosti řešit okamžitě.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva