Kontroly České obchodní inspekce ve 3. čtvrtletí 2016 potvrdily snížení počtu diskriminačního jednání, kdy pouze v 1 případu došlo k diskriminaci cizince v restauračním zařízení, což je o dva případy méně než ve 2. čtvrtletí 2016. O to více se jeví závažnější obsahová sdělení, kdy například v restauraci cizojazyčně hovořícím spotřebitelům byla účtována navíc cena za tzv. „servis“ „Těší mě, že ve 3. čtvrtletí bylo při kontrolách zjištěno méně případů diskriminačního jednání. Přesto však je třeba této problematice věnovat trvalou pozornost, abychom se s diskriminačním chováním vůči spotřebitelům setkávali v budoucnu čím dál tím méně, “ řekl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
V období od 1. 7. 2016 do 30. 9. 2016 provedla Česká obchodní inspekce celkem 372 kontrol. V rámci těchto akcí prováděla i kontroly dalších právních předpisů, především pak zákona o ochraně spotřebitele. Porušení předpisů bylo zjištěno ve 152 případech, což je 40,9 % kontrolovaných jednotek. Podezření na některou z forem diskriminace bylo zjištěno ve 3 případech, což je 0,8 % z celkového počtu 372 provedených kontrol.
Kontroly diskriminace od 1. 7. 2016 do 30. 9. 2016 |
|||||
Inspektorát |
počet kontrol |
kontroly se zjištěním |
zjištění v procentech |
||
celkem |
diskriminace |
celkem |
diskriminace |
||
Středočeský a Hl. město Praha |
55 |
19 |
2 |
34,6% |
3,6 % |
Jihočeský a Vysočina |
45 |
12 |
0 |
26,7% |
0,0 % |
Plzeňský a Karlovarský |
91 |
53 |
0 |
58,2% |
0,0 % |
Ústecký a Liberecký |
34 |
5 |
0 |
14,7% |
0,0 % |
Královéhradecký a Pardubický |
29 |
11 |
0 |
37,9% |
0,0 % |
Jihomoravský a Zlínský |
54 |
24 |
1 |
44,4% |
1,9 % |
Moravskoslezský a Olomoucký |
64 |
28 |
0 |
43,8% |
0,0 % |
Celkem |
372 |
152 |
3 |
40,9% |
0,8 % |
Zjištěné nedostatky
- v 1 případu se jednalo o diskriminaci z důvodu národnosti, kdy v restauračním zařízení byla cizojazyčně hovořícím spotřebitelům účtována navíc cena 52 korun za tzv. „servis“
- v 1 případu se jednalo o obecnou diskriminaci, kdy při podání žádosti občana EU o poskytnutí spotřebitelského úvěru byly zprostředkovatelem úvěru požadovány 3 doklady totožnosti, tj. o 1 doklad více, než je požadováno po občanech ČR
- v současné době je stále v šetření 1 případ, kdy kontrolovaná společnost měla na svých internetových stránkách uvedeno: „pro imigranty nevaříme“
Součástí kontrolní akce bylo ověřování plnění ostatních právních předpisů, kdy nejčastěji došlo k porušení:
-
ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:
- v 84 případech došlo v nedodržování zásad poctivosti prodeje - § 3 (např. nesprávná hmotnost pokrmu nebo míra nápoje a následné nesprávné účtování v návaznosti na seznámení s cenou)
- ve 49 případech bylo porušeno ustanovení § 12, neboť prodávající neseznámili spotřebitele s cenami nabízených výrobků nebo poskytovaných služeb
-
nařízení EU o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků - zjištěno v 9 případech
- ve 12 případech bylo zjištěno porušení dalších právních předpisů v dozorové kompetenci České obchodní inspekce.
Uložené sankce
Za porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce v období od 1. 7. 2016 do 30. 9. 2016 pravomocně uloženo celkem 130 pokut v celkové výši 555 000 korun. Z tohoto počtu nabyly, v souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním, právní moci 2 pokuty v celkové hodnotě 60 000 korun. V dalších 3 případech nabyly právní moci sdružené pokuty, které byly uloženy za porušení zákazu diskriminace spotřebitele a dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele. Výše těchto 3 pokut činí 190 000 korun.
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva