Nákup a prodej v obchodech
Spotřebitel, který se rozhodne pro nákup v klasickém obchodě, může uplatnit stejná práva u stánkového prodeje, obchodů, kde je v prodeji spotřební zboží za akční ceny nebo sezónní slevy. V takových obchodech by spotřebitel i prodávající neměl zapomínat:
- zboží musí být opatřeno povinnými informacemi – cenou, informacemi v českém jazyce, informacemi o výrobku (např. materiálové složení), jak výrobek správně používat aj.
- na vyžádání vydat doklad o zakoupení se všemi náležitostmi (spotřebitel musí o doklad požádat, není to automatická povinnost prodejce, na vyžádání však prodejce doklad musí vydat)
- správně účtovat
- na správné míry a váhy zboží ? může spotřební zboží reklamovat během prvních dvou let, tato doba se automaticky prodlužuje s reklamací
- není nutný originální obal ani účtenka, spotřebitel ale musí být schopen doložit nákup zboží, např. výpisem z bankovního účtu
- o reklamaci by mělo být rozhodnuto ihned, u složitějších případů do 3 dnů
- vyřídit reklamaci (odstranit vadu) – maximálně do 30 dnů
- případné výdaje spotřebitele spojené s oprávněnou reklamaci hradí prodejce
- spotřebitel neuspěje s reklamací zboží, o jehož poškození věděl před koupí nebo kvůli kterému bylo zboží zlevněno
- některé obchody nabízí možnost zakoupené zboží vyměnit nebo vrátit, tato služba je nad rámec jejich zákonných povinností, a proto je dobré o této možnosti se předem informovat
E- shop
Internetové obchody jsou stále oblíbenější formou nákupů. Vzhledem tomu, že se objevuje v této oblasti prodeje stále více varovných signálů, na některé z nich upozorňujeme:
- příliš „výhodné ceny“ při porovnání s dalšími prodávajícími
- nepřesné údaje o prodejci – možnost kontaktu pouze e-mailem nebo přes PO BOX, ceny zboží nebo služeb nejsou uvedeny včetně DPH nebo případných dalších poplatků
- neplaťte předem v neznámém e-shopu
- při převzetí zboží zkontrolujte obal, obsah, vyžádejte si doklad o zakoupení
- je možné odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu (neplatí u novin, časopisů, zboží podléhající rychlé zkáze, zvukové a obrazové nahrávky vyňaté z obalu, výrobky upravené podle vašich představ
- v rámci nákupu v zemích EU obvykle platí podobná spotřebitelská práva, přesto i zde pečlivě prostudujte obchodní podmínky a reklamační řád
- mimo země EU prochází objednané zboží celním řízením, které může podléhat celním poplatkům (více na www.celnisprava.cz)
- některé příklady rizikových e-shopů (zveřejněny na ZDE)
- http://skvelykup.com/
- //centrum-akci.com/edu/pws/zacnete-plynule-hovorit-v-cizim-jazyce-nebo-100-vraceni-penez-zaruceno/
- www.optimaskpro.com
- www.magnufuel.com
- www.realquit.com
- http://www.nidora.com/cz/
- http://webmoneysaver.com/420/halluforte-wsp/
- www.giga-shop.com
- www.giga-mobile.com
- www.giga-fashion.com
- www.valgomed.com
- www.levnejsi.net
- www.superdrone-cam-cz.com
- www.never-grey-cz.com
- www.nikeairmax2015.cz
Spotřebitelský úvěr/půjčka
Obchodníci na Vánoce nabízí nejen zboží, ale i služby. Těm, kteří se rozhodnou svou finanční situaci řešit půjčkou, ČOI radí:
- porovnejte podmínky několika společností
- poraďte se s rodinou, přáteli, finančním poradcem
- pečlivě zvažujte, od koho, kolik, na co a za jakých podmínek chcete půjčit, především si spočítejte, kolik si chcete půjčit, kolik vlastně za celé období za půjčku nakonec zaplatíte a zda se to vůbec vyplatí
- pečlivě si prostudujte úvěrovou smlouvu včetně přiložených obchodních podmínek
- pozor na některé nedůvěryhodné zprostředkovatele půjček, stává se, že zprostředkovatel za své služby požaduje odměnu předem, avšak poté, co peníze dostane, už nereaguje a žádnou půjčku nevyřizuje
Pokud je to možné, zbytečně se nezadlužujte a každou půjčku si důkladně promyslete.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva