Průzkum ČSOB dlouhodobě ukazuje, že nálada podnikatelů do velké míry závisí na výši obratu společnosti. Nůžky mezi malými a většími firmami se přitom čím dál více rozevírají. Obecně platí, že optimističtější a v čase názorově stabilnější jsou největší firmy. Naproti tomu výrazně pesimističtější jsou ti nejmenší. To platí ve všech sledovaných oblastech. Nejhůře malé firmy podle šetření ČSOB hodnotí současnou ekonomickou situaci. „Na vině mohou být i legislativní změny v několika předchozích měsících. Přeci jen větší firmy mají zpravidla samostatné účetní oddělení, naopak živnostníka nebo menší firmu každá nová administrativní povinnost zatíží více,“ doplňuje možné příčiny výsledku Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB.
Zatímco se loňský rok nesl ve znamení zvýšených investic, letošní investiční plány firem jsou rozhodně skromnější. Za propadem indexu stojí totiž především dílčí index vývoje investic. Ze 46 % v minulém kvartále poklesl podíl firem, které letos očekávají větší investice než loni, na 39 procentních bodů. Ukazatel vývoje investic zaznamenal snížení i meziročně (o 3 %). Vedle toho došlo k nárůstu (o 7 %) u firem, které své investice plánují omezit (38 %).
Nejstabilnější ze sledovaných dílčích indexů v čase je dílčí index rozšíření podnikání. Zachovat podnikání ve stávajícím rozsahu plánuje pro období příštích 12 měsíců 70 % firem, rozšířit jej chce 18 % subjektů. O omezení, přerušení nebo ukončení podnikání uvažuje 8,5 % podnikatelů. Prodej nebo předání firmy zvažuje jen minimum oslovených. „Dílčí ukazatel rozšíření podnikání vyjadřuje do vzdálenější budoucnosti směřující sentiment firem, můžeme tedy konstatovat, že v náladách týkajících se podnikání převažuje spíše optimismus. V této otázce mají podnikatelé navíc poměrně jasno a nerozhodný postoj vyjadřují jen 2 % dotázaných,“ dodává Martin Kupka, hlavní ekonom ČSOB.
Stabilně klesajících tendencí dlouhodobě doznává i dílčí index vývoje poptávky, který propadl už počtvrté v řadě. A to i přesto, že se zvýšil podíl firem, podle kterých poptávka po jejich zboží v příštím kvartále poroste (o 5 %). Podíl pesimistických firem se totiž zvýšil ještě více (o 7 %).
ČSOB podpoří podnikatele kampaní
Podnikatelskými potřebami klientů se ČSOB zabývá nejen v rámci šetření IOF. V letošním roce přichází s novou komunikační strategií Rozumíme potřebám vašeho podnikání. Z ní vychází kreativní koncept Vidíme, co je za tím. „Mnoho lidí si neuvědomuje, kolik práce, času, starostí a odhodlání se skrývá za tím viditelným – tedy za produkty a službami českých podnikatelů. My v ČSOB to ale vidíme a prostřednictvím televizního spotu to ukážeme,“ dodává Lukáš Fiala, manažer marketingu Firemního bankovnictví ČSOB. Kampaň na sebe vezme, kromě televizního spotu, i formu venkovních reklamních ploch, radia a bannerů odkazujících na stránku kampaně a na YouTube.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva