Součástí služby je informativní odhad výše starobního důchodu podle zvoleného data pro odchod do důchodu a také možnost doložit chybějící dokumenty. Po vyplnění a odeslání žádosti klienti obratem obdrží potvrzení o přijetí žádosti. Jedná se o další významný krok v digitalizaci celého úřadu.
Služba „Žádost o důchod online“ je sofistikovaná, velmi propracovaná, a přesto uživatelsky přívětivá. Do služby se klienti přihlásí prostřednictvím identity občana (tj. např. eObčanka, bankovní identita, mobilní klíč eGovernmentu) nebo přihlašovacích údajů k datové schránce, případně zahraničním identifikačním prostředkem podle unijního nařízení eIDAS. Do žádosti o důchod se automaticky načtou všechny pojistné doby a informace, které ČSSZ eviduje. Poté klient doplní ostatní požadované údaje a případně vloží elektronické originály nebo skeny dokumentů nezbytných pro doložení nároku a výpočet výše důchodu. Pokud jsou přiložené dokumenty pouze naskenované, může okresní správa v případě pochybnosti o pravosti požádat o jejich převedení autorizovanou konverzí, předložení originálu anebo o úředně ověřenou kopii v listinné podobě.
Rozpracovanou elektronickou žádost lze kdykoliv uložit a dokončit později, například když si klient bude potřebovat něco v klidu promyslet anebo když zjistí, že mu některé dokumenty chybí. Všechny služby ePortálu ČSSZ jsou dostupné z počítače i z mobilního zařízení či tabletu 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Po odeslání žádosti klient elektronicky obdrží potvrzení o jejím přijetí. Následná komunikace s klientem pak probíhá podle jeho volby v listinné podobě, e-mailem nebo prostřednictvím datové schránky.
„Žádost o důchod online je koncipována tak, aby klienta provedla i předdůchodovým poradenstvím. Klient uvidí odhadovanou výši starobního důchodu podle data odchodu do důchodu, které si zvolí. Výpočet bude orientační, přesto klient uvidí, co má na výši jeho důchodu vliv. Zjistí si tak, co je pro něj, například s ohledem na datum příznání starobního důchodu, nejvýhodnější,“ říká ústřední ředitel ČSSZ František Boháček.
„Nová online žádost o důchod je významným milníkem v digitalizaci státní správy. V rámci MPSV nyní děláme další velký krok kupředu v oblasti zlepšování služeb pro klienty. I tak poměrně složitý proces, jakým žádost o důchod bezesporu je, se nám podařilo převést do intuitivního online prostředí. Lidé tak mají možnost vyřídit vše potřebné, aniž by museli chodit na úřad. Počítáme i s odbornou asistencí, pokud někdo s vyplněním žádosti bude potřebovat pomoci. MPSV je nyní lídrem státní správy v oblasti digitalizace a v tomto trendu máme v plánu určitě pokračovat,“ uvádí ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Tento projekt je spolufinancován z nástroje Evropské unie NextGenerationEU prostřednictvím Národního plánu obnovy. Online žádost o důchod je dosud nejkomplexnější a nejkomplikovanější službou pro naše klienty. Jejímu spuštění předcházelo rozsáhlé testování. Pokud by se přesto objevila jakákoliv nová, nestandardní situace, neboť životní historie každého našeho klienta je jedinečná, jsme připraveni na tyto případy obratem reagovat a službu průběžně zdokonalovat. Proto bude součástí služby také „dotazník spokojenosti“, který bude automaticky po odeslání žádosti spuštěn. V tomto dotazníku se klienti budou moci vyjádřit k jakékoliv funkci či navrhnout případné rozšíření této služby. Služba bude v průběhu prosince dostupná také v anglickém jazyce na anglické verzi ePortálu ČSSZ.
Pokud bude klient potřebovat při vyplňování žádosti odbornou pomoc, součástí žádosti o důchod online bude zcela nová služba „objednání schůzky s pracovníkem ČSSZ online“, a to s datem a časem podle vlastního výběru. V tento rezervovaný čas se pak klient přihlásí do ePortálu (přes svoje identifikační údaje), kde mu bude poskytnuta online podpora pro dokončení žádosti. Nezbytnými prostředky k uskutečnění online hovoru budou na straně klienta pouze mikrofon a reproduktor/sluchátka. Tato nová služba ePortálu ČSSZ bude spuštěna v průběhu prosince 2023.
„Možnost podat žádost o důchod online je dalším krokem k vyšší efektivnosti a rychlejšímu zpracování žádostí o důchod našich klientů. Pro ty, kteří preferují osobní sepsání žádosti, zůstane samozřejmě tato možnost i nadále zachována. Nově je možné osobní sepsání žádosti na libovolné okresní správě, tedy již nikoliv pouze na té, která je pro žadatele příslušná podle místa jeho trvalého pobytu,“ dodává František Boháček, ústřední ředitel ČSSZ.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva