ČVUT: Laboratoř pro vývoj a testování komunikačních systémů autonomních vozidel

22.06.2021 14:21 | Zprávy

Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického v Praze (FD) v úterý 22. června 2021 otevřela evropsky unikátní laboratoř, která bude sloužit k vývoji a testování systémů komunikace mezi vozidly a mezi vozidlem a dopravní infrastrukturou, zásadních komponent pro vývoj autonomních vozidel.

ČVUT: Laboratoř pro vývoj a testování komunikačních systémů autonomních vozidel
Foto: ČVUT
Popisek: ČVUT, logo.

Fakulta dopravní ČVUT v Praze navazuje na své úspěchy v oblasti výzkumu tzv. kooperativních systémů (C-ITS) a vybudovala evropsky unikátní laboratoř CertiLab, umožňující vývoj a testování technologií komunikace mezi vozidly a mezi vozidlem a dopravní infrastrukturou, představující zásadní komponenty pro budoucnost autonomních vozidel, která budou komunikovat mezi sebou i získávat důležité dopravní informace z chytré infrastruktury, bez kterých by jejich provoz byl velmi omezený.

„Laboratoř je vybavena jak komunikačními technologiemi ITS-G5 a LTE, tak simulačními a testovacími nástroji, které jsme si nechali vyvinout na míru a umožňují nám nasimulovat jakékoliv situace na dálnici i v městské aglomeraci a pracovat tak na aplikacích zvyšujících bezpečnost provozu, jako je například upozornění na blížící se vozidlo IZS, stojící vozidlo, práci na silnici, nebezpečný úsek či komunikace s křižovatkou. Současně se věnujeme kybernetické bezpečnosti těchto systémů a řešíme i právní požadavky, aby náš pohled na problematiku byl komplexní,“ popisuje Zdeněk Lokaj, vedoucí laboratoře CertiLab.

Výzkumný tým laboratoře se dlouhodobě výzkumem kooperativních systémů zabývá a spolupracuje s partnery z komerční sféry i ze státní správy v mnoha výzkumných projektech, a to jak v České republice, tak v Evropě a je velmi respektovaným partnerem. Nové pracoviště tak posouvá možnosti výzkumu FD v oblasti kooperativních systémů na evropskou špičku a poskytne zázemí při řešení národních i mezinárodních výzkumných úkolů. Zároveň však bude sloužit k výuce studentů v bakalářském, magisterském a doktorského studia.

„Jsme velice rádi, že u nás takové pracoviště vzniklo a umožní nám v budoucnu nezávisle ověřovat soulad systémů dopravní telematiky s normami a právním požadavky a zajistit tak jejich bezpečnost a spolehlivost, což je významný krok kupředu,“ říká Pavel Hrubeš, děkan Fakulty dopravní.

Vybudování laboratoře bylo spolufinancováno z prostředků Evropské unie z programu CEF v rámci mezinárodního projektu C-ROADS Czech Republic, který je koordinován Ministerstvem dopravy a Fakulta dopravní ČVUT v Praze je členem řešitelského konsorcia.

Fakulta dopravní ČVUT v Praze vznikla v roce 1993 po vzniku České republiky. V dnešní době disponuje 11 ústavy, sídlící ve třech budovách v centru Prahy a samostatným pracovištěm v Děčíně. Fakulta dopravní poskytuje vzdělání v oblasti dopravních systémů, logistiky a řízení dopravních procesů, inteligentních dopravních systémů, smart cities, letecké dopravy a profesionálních pilotů v bakalářských, magisterských a doktorských studijních programech. Fakulta dopravní se zároveň věnuje výzkumu v oblasti dopravních věd a spolupracuje s komerčními subjekty i se státní správou nejen ve výzkumu, ale rovněž v rámci komerčních aktivit a konzultační činnosti. Více informací najdete ZDE.

České vysoké učení technické v Praze patří k největším a nejstarším technickým vysokým školám v Evropě. Podle Metodiky 2017+ je nejlepší českou technikou ve skupině hodnocených technických vysokých škol. V současné době má ČVUT osm fakult (stavební, strojní, elektrotechnická, jaderná a fyzikálně inženýrská, architektury, dopravní, biomedicínského inženýrství, informačních technologií). Studuje na něm přes 17 800 studentů. Pro akademický rok 2021/22 nabízí ČVUT svým studentům 227 akreditovaných studijních programů a z toho 94 v cizím jazyce. ČVUT vychovává odborníky v oblasti techniky, vědce a manažery se znalostí cizích jazyků, kteří jsou dynamičtí, flexibilní a dokáží se rychle přizpůsobovat požadavkům trhu. Podle výsledků takzvaného škálování všech výzkumných organizací dle Metodiky 2017+, které schválila na konci března 2021 Rada pro výzkum, vývoj a inovace, bylo ČVUT hodnoceno ve skupině pěti technických vysokých škol a obdrželo nejvyšší hodnocení stupněm A. ČVUT v Praze je v současné době na následujících pozicích podle žebříčku QS World University Rankings, který hodnotil 1673 univerzit po celém světě. V celosvětovém žebříčku QS World University Rankings je ČVUT na 403. místě a na 12. pozici v regionálním hodnocení „Emerging Europe and Central Asia“. V rámci hodnocení pro „Engineering – Civil and Structural" je ČVUT mezi 151. – 200. místem, v oblasti „Engineering – Mechanical“ na 201. – 250. místě, u „Engineering – Electrical“ na 201. až 250. pozici. V oblasti „Physics and Astronomy“ na 201. až 250. místě, „Natural Sciences“ jsou na 254. příčce. V oblasti „Computer Science and Information Systems" je na 201. – 250. místě, v oblasti „Material Sciences“ na 301. až 350. místě, v oblasti „Mathematics“ na 351. až 400. místě a v oblasti „Engineering and Technology“ je ČVUT na 221. místě. Více ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

7:14 České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

Tento týden uplynulo 20 let od vytvoření posledního českého železničního rychlostního rekordu 237,04…