Červenec podle očekávání slabý, výběr mýta klesl meziročně o deset procent

09.08.2016 11:49 | Zprávy

Přes 762 milionů korun mýtného získalo Česko od kamionů v červenci.

Červenec podle očekávání slabý, výběr mýta klesl meziročně o deset procent
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

„V letních měsících spolu s útlumem ekonomické aktivity tradičně klesají i výběry mýta. Letošní desetiprocentní propad vůči loňskému červenci způsobily také svátky, které letos vyšly na úterý a středu,“ vysvětluje Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace ŘSD. Pokles bude pokračovat ještě první srpnové týdny. Meziroční míra růstu se aktuálně pohybuje kolem jednoho procenta a nestačila by na překonání desetimiliardové hranice, to se ale změní v silných podzimních měsících. Celkově stát registruje za 115 měsíců provozu již 73,4 mld. korun vybraného mýta, které vždy putují na účty SFDI. 

Výběry mýtného podle měsíců

Měsíc

2015 (Kč)

2016 (Kč)

Meziročně

leden

735 360 465

727 709 728

-1,04 %

únor

747 843 936

798 359 219

6,75 %

březen

854 281 249

838 931 943

-1,80 %

duben

808 996 939

859 661 133

6,26 %

květen

801 789 593

865 222 095

7,91 %

červen

871 017 434

880 390 967

1,08%

červenec

849 646 911

762 419 328

-10,27%

srpen

745 042 204

-

-

září

864 241 407

-

-

říjen

898 966 940

-

-

listopad

852 045 858

-

-

prosinec

702 906 787

-

-

Celkem

9 732 139 723

5 732 694 413

1,12 %

CELKEM

73 368 005 586 Kč (115 měsíců)

• Celkem vybráno za letošních sedm měsíců 5.732.694.413 Kč, což je o 1,12 % více, než za stejné období loňska. Stejnou částku stát loni vybral až 4. srpna.

• Červenec se výběrem mýtného 762.419.328 Kč zařadil na druhé místo nejslabších měsíců letoška, hned za leden.

• Za uplynulých sedm měsíců roku 2016 vybral český mýtný systém každý den 27 milionů korun, každou hodinu pak 1,1 milionu korun. Doteď každou minutu kamiony zaplatily na mýtném 18.700 korun, když mýtné přibývá v průměru rychlostí 311 korun za sekundu.

• Za sedm měsíců roku stát zaplatil za provozování mýta smluvnímu provozovatelskému konsorciu přibližně 1 mld. Kč, celkové provozní náklady se tak drží na 20 procent z vybraného mýta.

• Podle očekávání v červenci začaly výběry mýta klesat. Ilustrují to týdenní výběry. Ještě v červnu neklesly pod 200 milionů Kč za týden. Od 27. týdne se plynule snižují (vyjma slabého svátečního týdne), ve 28. týdnu se vybralo 187 milionů, ve 29. týdnu 186 milionů, ve 30.týdnu 181 milionů, o týden později jen 173 milionů korun.

• Průměrná účinnost výběru mýta (dle nezávislého auditora) činí za prvních šest měsíců 99,65 procenta. Účinnost výběru je podle smlouvy hlavní parametrem posuzování úspěšnosti fungování mýtného systému. Provozovatel je hodnocen bonusy nebo malusy za dodržení či překročení hodnoty 95 procent efektivity výběru.

• Počet mýtných transakcí (jednotlivých průjezdů pod mýtnicemi) za sedm měsíců činil 248.983.063 (meziročně o 5,3 % více). Mýtné transakce nejlépe vypovídají o reálné kamionové aktivitě na tuzemské zpoplatněné síti.

• Pokračuje pozitivní ekologický efekt českého mýta, kdy stát motivuje cílenými nízkými sazbami dopravce k výměně vozového parku za kamiony v emisní třídě EURO VI a vyšší. Od zavedení preference v lednu 2015 postupně přesáhl podíl těchto ekologických vozidel EURO VI na vybraném mýtném 38 procent (k červenci 2016). Aktuálně tak v mýtném systému jezdí stejný počet vozidel v emisní třídě EURO VI a dříve preferované kategorie EURO V (aktuálně 38% podíl). Rostoucí podíl kamionů s nižšími sazbami se samozřejmě projevuje na snížených výběrech mýta. V červenci meziročně klesl počet mýtných transakcí o 6 procent.  

• Kvůli rostoucímu podílu kamionů kategorie EURO VI a vyšších s nízkými tarify na zaplaceném mýtném pokračuje pokles průměrné hodnoty jedné mýtné transakce na stávajících červencových 22,58 Kč/transakce (v lednu byla ještě 23,36 Kč).

• Počet palubních jednotek aktivních v mýtném systému činil ke konci července 900.388 kusů (z toho 89 % pro těžké kamiony nad 12 tun, zbytek pro ty lehčí nákladní vozidla). Nárůst počtu OBU si zatím drží svou dynamiku, když každý měsíc v systému přibude kolem 7 tisíc jednotek.

Vybrané mýtné v ČR  
Rok CZK  EUR
2007 5 565 277 630 222 611 105
2008 6 144 152 102 245 766 084
2009 5 543 272 476 221 730 899
2010 6 574 441 233 262 977 649
2011 8 126 016 899 325 040 676
2012 8 680 051 033 347 202 041
2013 8 554 998 250 342 199 930
2014 8 714 961 827 322 776 364
2015 9 732 139 723 360 449 619
2016 (leden-červenec) 5 732 694 413 212 322 015
Celkem za 115 měsíců 73 368 005 586 2 863 076 384

 

Provozní náklady v ČR    
Rok Náklady na provoz                          mýtného systému (v CZK) Vybrané mýtné  (v CZK) Poměr provozních nákladů na vybraném mýtném
2007 928 000 000 5 565 277 630 17%
2008 1 371 000 000 6 144 152 102 22%
2009 1 156 000 000 5 543 272 476 21%
2010 1 817 000 000 6 574 441 233 28%
2011 1 832 000 000 8 126 016 899 23%
2012 1 851 000 000 8 680 051 033 21%
2013 1 882 000 000 8 554 998 250 22%
2014 1 987 000 000 8 714 961 827 23%
2015 1 959 000 000 9 732 139 723 20%
2016 (leden-červenec) 1 142 750 000 5 732 694 413 20%
CELKEM 15 925 750 000 73 368 005 586 22%
Pozn.: Všechny uvedené hodnoty jsou pro korektní srovnání bez DPH    
Pozn.: Výstavba mýtného systému, který je modernizován a zůstává v majetku, státu byla dosud 3,4 mld. Kč bez DPH.  

 

Náklady na výstavbu mýta v ČR
Rok Náklady na výstavbu a implementaci mýtného systému v CZK
2007 712 000 000
2008 1 130 000 000
2009 1 184 000 000
2010 197 000 000
2011 34 000 000
2012 41 000 000
2013 102 000 000
2014 31 000 000
2015 66 100 000
CELKEM 3 497 100 000
Pozn.: Všechny uvedené hodnoty jsou pro korektní srovnání bez DPH

O projektu MYTO CZ

Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy. Při jeho spuštění 1. ledna 2007 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun, od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně 1428 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. Obě zvýšení tarifů (2011 a 2012) vynechala kamiony s emisní třídou Euro V a vyšší. Masivní přeměna vozového parku ve prospěch ekologičtějších vozidel se v posledních letech projevuje na snižování výběrů mýta. Od roku 2015 stát přistoupil ke zvýšení kilometrových sazeb ve všech tarifních skupinách, zároveň s tím zavedl novou zvýhodněnou kategorii pro vozidla EURO VI+EEV. Za 115 měsíců stát vybral 73,37 mld. korun. Provozovatelem mýta je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. CGI (dříve Logica) provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,6 %.

Rok

Mýtné (Kč)

Meziročně

2007

5 565 277 630

-

2008

6 144 1521 02

+ 10,40 %

2009

5 543 272 476

- 9,78 %

2010

 6 574 441 233

+ 18,60 %

2011

8 126 016 899

+ 23,60 %

2012

8 680 051 033

+ 6,82 %

2013

8 554 998 250

+ 1,44 %

2014

8 714 961 827

+ 1,87 %

2015

9 732 139 723

+ 11,67 %

Zdroj dat: MYTO CZ (ŘSD ČR)

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ústecký kraj: Národní park České Švýcarsko posiluje požární prevenci

22:28 Ústecký kraj: Národní park České Švýcarsko posiluje požární prevenci

Národní park České Švýcarsko v reakci na požár z roku 2022 významně posílil požární prevenci. Realiz…