„Obrací se na nás mnoho maturantů, kteří s hodnocením své slohové práce nejsou spokojeni. Jedná se přitom často o případy jedničkářů, kteří za slohovou práci splňující podmínky stanovené Cermatem dostali z nepochopitelných důvodů mnohdy i trojku či čtyřku,“ říká předsedkyně České středoškolské unie Lenka Štěpánová. Kritéria hodnocení maturitních slohů se od minulých let, kdy slohy opravovali učitelé na školách, neměnila.
Také podle Společnosti učitelů českého jazyka a literatury se nachází v hodnocení slohů závažné nejasnosti. „Nejvíce byly postiženy úvahy – máme v rukou slušné úvahové texty prakticky bez větších pravopisných a stylistických chyb, v nichž bylo výrazně penalizováno údajné odchýlení od tématu či útvaru,“ říká Veronika Valíková, tisková mluvčí SUČJL.
Na stranu studentů se staví i učitelé, kteří v minulých letech plnili funkci certifikovaných hodnotitelů. „Při porovnávání letošních výsledků centrálně hodnocených prací a výsledků podle mého hodnocení jsem zjistila, že se liší o pět až deset bodů, což může znamenat v konečném důsledku rozdíl ve známce až dva stupně,” říká Lucie Cimmrová, učitelka českého jazyka na SOŠ Waldorfské v Ostravě a certifikovaná hodnotitelka Cermatu. “Práce, která je jednoznačným vyprávěním, byla například ohodnocena v oblasti slohového útvaru pouze jedním bodem z pěti možných.“
“Jako problematické vnímáme i to, že k výsledkům písemných prací dostávají studenti jen výsledkovou tabulku. Dozvídají se tak pouze, ve kterých oblastech hodnocení jim byly strženy body, nikoliv však už, kde přesně v textu udělali chybu. Během studia na střední škole to jsou přitom právě slohové práce, které mají vždy poučný komentář. Při maturitě se Cermat ale omezil jen na nekonkrétní počítačové fráze,“ dodává k hodnocení slohů Josefína Paloudová, 1. místopředsedkyně ČSU.
Písemná část maturitní zkoušky začínala letos oproti minulým letům nezvykle brzy, a to již na začátku dubna, měsíc před konáním ústní části zkoušek. Cermat si tak chtěl pojistit, že stihne maturitní slohy opravit, tento rok mu totiž přibylo také opravování jednotných přijímacích zkoušek na střední školy. Své výsledky se ale i přesto maturanti dozvídali až o měsíc později. „Výsledky obdržela řada maturantů pouhý den před ústní zkouškou, nebo dokonce až ráno několik minut před jejím konáním. Pro studenty to ve chvíli, kdy už se potřebují soustředit na ústní část zkoušky, znamená zbytečný stres a nejistotu, zda byli ve slozích úspěšní,“ uvádí Lenka Štěpánová a na závěr doplňuje: “V otevřeném dopise vyzýváme Cermat k objasnění nesrovnalostí, které se u hodnocení slohových prací objevily. U slohových prací, při jejichž hodnocení k pochybení došlo, požadujeme jejich hromadnou korekci.”
Česká středoškolská unie je studentský spolek, který od roku 2013 zastupuje a hájí zájmy českých středoškoláků ve vztahu k ministerstvu školství a dalším rozhodovacím činitelům. V současné době zastupuje přes 27 000 středoškolských studentů z více než 150 škol po celé České republice. Mezi cíle spolku patří podpora všeobecného vzdělávání, metodické pestrosti ve výuce, inovací ve vzdělávání a zlepšování vzdělávací soustavy jako celku.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV