„ČD Muzeum v Lužné má za sebou další úspěšnou návštěvnickou sezonu plnou skvělých akcí. Největšímu zájmu návštěvníků se během roku těšil květnový Parní víkend, kdy jsme měli v muzeu k vidění hned deset roztopených parních lokomotiv, a také podzimní Setkání lokomotiv Hektor, kdy jsme přivítali rovnou dvacítku strojů této řady,“ říká Marek Plochý, ředitel ČD Muzea v Lužné u Rakovníka, a pokračuje: „Na poslední letošní víkend, kdy v našem muzeu zatopí parní lokomotivy, jsme si připravili po oba dva dny jízdy zvláštních historických vlaků v okolí Lužné i zajímavý program přímo v areálu Muzea.“
Parní vlaky uskuteční po oba víkendové dny dvě jízdy tam i zpět po trase Lužná u Rakovníka – Rakovník. Z Lužné odjíždí v 9:45 a 15:00 hod., zpět z Rakovníka pojedou v 10:30 a ve 15:45 hod. Parní vlak pojede i po trase Lužná u Rakovníka – Krupá – Kněževes – Kolešovice. Z Lužné odjíždí parní vlak na tuto jízdu ve 12:40 hod., zpět z Kolešovic se vrací ve 14:18 hod.
Pára provoní i okolí tratě mezi Lužnou u Rakovníka a Řevničovem, kde se zájemci budou moci svézt také po oba dva dny, přičemž z Lužné se vlak vydá na cestu v 11:08 a ve 13:00 hod., na zpáteční jízdu z Řevničova se vypraví v 11:45 a ve 13:43 hod. Jízdenky na nostalgické jízdy v rámci Posledního parního víkendu se budou prodávat přímo ve vlaku.
Návštěvníci se také mohou přímo v areálu svézt úzkorozchodným parním vláčkem, jehož kolejiště před začátkem letošní sezony prošlo rozšířením. Těšit se můžete i na provoz modelových kolejišť nebo komentované prohlídky muzea. V sobotu bude připravena unikátní ukázka parostrojních řemesel 19. a 20. století. V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka najdete také největší sbírku parních lokomotiv na našem území, z nichž některé pamatují ještě období Rakouska-Uherska. K vidění jsou i historické motoráčky, dieselové či elektrické lokomotivy, dobové osobní a nákladní vozy a spousta dalších zajímavých exponátů ze železničního provozu.
Matylda se ukáže po opravě
Během parního víkendu bude k vidění také historická parní lokomotiva 313.432 Matylda, která prošla v uplynulých třech letech rozsáhlou opravou. Oprava samotného kotle parní lokomotivy byla finančně podpořena z dotace Ministerstva dopravy z programu č. 127 67 „Podpora obnovy historických železničních kolejových vozidel pro období 2021 – 2023“ částkou 994 000 korun.
„Matylda je první lokomotivou, pro kterou byl vyroben pivní speciál za účelem získání finančních prostředků na její opravu. Takto se nám podařilo vybrat mezi železničními fanoušky téměř 90 tisíc korun a zavedli jsme tím pěknou tradici, která pokračuje například i pivním speciálem na aktuálně opravovanou lokomotivu Šlechtična,“ připomíná Marek Plochý.
Parní lokomotiva 313.432 Matylda byla vyrobena v roce 1904 v První Českomoravské továrně na stroje v Praze. Byla v provozu u Rakouských státních drah a roku 1918 ji převzaly ČSD. Po roce 1945 přešla do vlečkového provozu na Moravu a po jeho ukončení ji získalo depo Ostrava. Byla znovu zprovozněna na krátké období v roce 1977, pak znovu odstavena a opětně zprovozněna koncem 80. let. Od roku 2021 procházela generální opravou.
Podrobnosti o akci včetně cen jízdného ve zvláštních vlacích jsou na portálu Vlakem na výlet (ZDE) a na stránkách ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva