Díky tomu se flotila bezbariérových vozů a ucelených souprav Českých drah rozrostla na celkem 537 kusů. Moderní bezbariérové vozy vznikají jak přestavbou starších, dosud zcela bariérových vozidel, tak dodávkou úplně nových souprav. Více bezbariérových vozidel slouží v dálkové i regionální dopravě. Díky tomu v jízdním řádu 2013 přibyly například dvě nové rychlíkové bezbariérové linky.
„Nejvíce nových bezbariérových vozidel bylo zavedeno v regionální dopravě. Vedle jednotek Regionova, které vznikají přestavbou starších bariérových motorových vozů, jsme do provozu uvedli i větší množství úplně nových vozidel,“ upozorňuje ředitel odboru kolejových vozidel Rostislav Novák. V této souvislosti vyjmenoval i příklady zcela nových vlaků: „V Libereckém kraji jsme loni doplnili počet motorových vozů RegioShuttle RS 1 z berlínského závodu společnosti Stadler. Obdobný typ rozšířil možnosti cestování vozíčkářům také na Vysočině. Do zkušebního provozu jsme pak uvedli další vozidla z rodiny RegioPanter a RegioShark. Jejich dodávka bude pokračovat také v letošním roce.“
Také do dálkové dopravy míří nové vozy bez bariér
Více bezbariérových vozů dostala i dálková doprava. Po řídicích vozech pro motorové rychlíky, které zpřístupnily cestování vozíčkářům na méně významných rychlíkových a spěšných linkách např. z Kolína do České Lípy a Varnsdorfu nebo do Trutnova, přibyl další typ bezbariérových řídicích vozů. „Jsou to vozy pro klasické soupravy s lokomotivou. Nasadili jsme je na rychlíky z Ústí nad Labem do Nymburka nebo na velmi frekventovanou trasu z Olomouce přes Přerov, Otrokovice do Břeclavi a Brna,“ připomenul Rostislav Novák. Vedle rychlíků se používají i na mnoha regionálních spojích ve východních Čechách, na Plzeňsku nebo mezi Přerovem a Břeclaví.
Do provozu byly uvedeny také první modernizované bezbariérové rychlíkové vozy, které slouží cestujícím od konce 80. let a dnes již ani vozíčkářům neposkytují očekávaný komfort. „Prvních 15 vozů jsme převzali v loňském roce a vozíčkářům nabízejí například nový klimatizovaný oddíl, jsou vybaveny novým typem plošiny pro nástup nebo uzavřeným systémem WC. Na přání vozíčkářů jsme přistoupili ještě k některým dodatečným úpravám, aby vozy lépe vyhovovaly našim zákazníkům,“ řekl Rostislav Novák.
České dráhy, a jejich předchůdce Československé státní dráhy (ČSD), patří k průkopníkům bezbariérového cestování v České republice. Jako první dopravní firma v tehdejším Československu nakoupila již v roce 1988 velký počet bezbariérových vozidel, více než stovku speciálních vagónů s upraveným oddílem a WC pro vozíčkáře. Část vozů byla navíc vybavena speciální zdvihací plošinou pro snadný nástup vozíčkářů. Od roku 1991 zveřejňují také informace o bezbariérových spojích přímo v jízdních řádech. Od přelomu 80. a 90. let neustále pokračují v odstraňování bariér při cestování vozíčkářů. V posledních letech uvedly do provozu více než 300 nových bezbariérových vozidel pro regionální i dálkové spoje. V letošním a příštím roce budou do provozu uvedeny další desítky nových bezbariérových vlaků pro regionální i dálkovou dopravu např. RegioPantery, RegioSharky nebo zcela nové vysokorychlostní vlaky railjet.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: České dráhy