DAKO-CZ si pronajala vagonku v Lounech, pracuje na obnovení výroby

08.07.2019 9:14 | Zprávy

Společné tiskové prohlášení insolvenční správkyně společnosti Heavy Machinery Services Petry Hýskové a společnosti DAKO-CZ

DAKO-CZ si pronajala vagonku v Lounech, pracuje na obnovení výroby
Foto: dako-cz.cz
Popisek: DAKO-CZ

Společnost DAKO-CZ, člen průmyslové skupiny CSG a jediný český výrobce brzdových systémů pro kolejová vozidla, si pronajala od insolvenční správkyně část lounské vagonky Heavy Machinery Services (HMS) a uzavřela s ní smlouvu o spolupráci. V jejím rámci DAKO-CZ využije areál lounského podniku a bude v něm nadále provozovat výrobu vagonů. Cílem je záchrana lounské vagonky, tradičního podniku českého železničního průmyslu, který upadl 26. 6. 2019 do konkursu. V projektu záchrany HMS společnost DAKO-CZ podporují dva silní partneři a současně její akcionáři: Tatravagónka Poprad a Budamar Group.

Společnost HMS se potýká s problémy již od roku 2010, kdy začalo období častých změn názvů společnosti, kriminálních kauz a také špatné platební morálky, která měla za následek insolvenční řízení zahájené proti HMS v roce 2013. Koncový vlastník společnosti je neznámý, komunikují za něj pouze najatí manažéři, konzultanti a právníci. Byznys HMS, která je v insolvenci a dluží dvě miliardy Kč, fakticky převzala společnost Legios Loco, jejíž koncový vlastník je rovněž neznámý. Mezi společnostmi HMS a Legios Loco docházelo k netransparentním finančním transferům, které zakládají podezření z tunelování firmy a poškozování zájmů věřitelů v zájmu anonymního koncového vlastníka. Ten zřejmě ovládá prostřednictvím nastrčených společností jak HMS, tak Legios Loco.

Dění od vyhlášení konkurzu na HMS

Po vyhlášení konkurzu HMS insolvenčním soudem v Českých Budějovicích dne 26. 6. tohoto roku statutární představitel dlužníka a jediný člen představenstva HMS Ján Brandner nekomunikuje, v areálu společnosti se nevyskytuje a insolvenční správkyni se ho přes veškerou snahu nepodařilo kontaktovat. Nepodařilo se dohledat účetnictví společnosti HMS ani v elektronické, ani papírové podobě. To samé platí pro evidenci zaměstnanců a další základní firemní dokumentaci.

Insolvenční správkyně HMS Petra Hýsková nabídla společnosti Legios Loco po vyhlášení konkursu pokračování spolupráce v zájmu udržení výroby za předpokladu, že se vztahy mezi oběma subjekty stanou transparentními. Petr Hýsková uvádí:

„Po vyhlášení konkurzu jsem jednala v zájmu věřitelů, mezi kterými jsou i státní organizace, banky či dodavatelé, aby nedošlo k dalšímu snížení hodnoty HMS a aby byly maximálně uspokojeny všechny pohledávky. Stěžejní je, aby v areálu HMS zůstala zachována výroba tak, aby podnik i jeho zaměstnanci měli do budoucna perspektivu.

Nezbytnou podmínkou pro to je součinnost společnosti Legios Loco, která v areálu hospodaří a která v minulosti de facto byznys HMS převzala. Bohužel stejně jako v případě celého insolvenčního řízení firma Legios Loco nespolupracuje, a naopak jedná obstrukčně tak, aby cíle konkurzu nebylo dosaženo. Účetnictví, ze kterého by bylo možné zjistit vzájemné vztahy mezi firmami HMS a Legios Loco, je nedostupné, management firem HMS a Legios Loco (personál obou firem se prolíná) se mnou nespolupracuje a vystupuje konfrontačně.“

Legios Loco způsobila bezpečnostní incident

Situace kulminovala krátce po vyhlášení konkursu závažným bezpečnostním incidentem: Dne 1. 7. v cca 3:30 hodin ráno proniklo do areálu HMS 35 mužů, někteří z nich vyzbrojeni, kteří se prezentovali jako personál společnosti Legios Loco (jejich vůdce to dokládal plnou mocí statutárního představitele Legios Loco Petra Vlčka) a vyvolali potyčku s ostrahou. Situaci musela řešit policie, a to i varovnou střelbou do vzduchu.

Petra Hýsková k tomu dodává:
„Po bezpečnostním incidentu 1. 7. je oprávněné říct, že aktivity společnosti Legios Loco v areálu HMS v Lounech představují závažné riziko již nejen po stránce hospodářské, ale i bezpečnostní. S koncovým vlastníkem Legios Loco nelze komunikovat, zůstává v anonymitě. “

Areál HMS v Lounech si pronajala společnost DAKO-CZ

Proto se insolvenční správkyně rozhodla využít nabídku společnosti DAKO-CZ na pronájem lounského výrobního areálu HMS a uzavřela s ní smlouvu o spolupráci, kterou komentuje:
„Cílem smlouvy o spolupráci a pronájmu části aktiv je zachovat v Lounech kontinuitu výroby, dát perspektivu podniku a jeho zaměstnancům a tím samozřejmě přispět k maximálnímu uspokojení věřitelů. DAKO-CZ je přední podnik českého železničního průmyslu, který úspěšně podniká a má transparentní vlastníky. Má tedy všechny potřebné předpoklady k obnovení výroby, která se po vyhlášení konkurzu zastavila. Bylo neudržitelné, aby na podnik nadále uplatňovala vliv entita, která problémy podniku způsobila a po celou dobu insolvenčního řízení jedná proti zájmům věřitelů.“

Andrej Čírtek, tiskový mluvčí DAKO-CZ, uvádí:
„Chceme návrat do období, kdy lounská vagonka standardně podnikala a plnila své závazky vůči finančním partnerům, úřadům, dodavatelům, zákazníkům i zaměstnancům. Cílem DAKO-CZ je standardní hospodaření a prosperita podniku. Zároveň tak můžeme přispět k maximálnímu možnému uspokojení pohledávek jeho skutečných věřitelů. Je obdivuhodné, že i přes dlouhodobou nejistotu a podivné fungování si podnik zachoval kvalitní tým zaměstnanců, kteří výrobu vagonů v Lounech drželi na nohou. Právě na nich chceme stavět.“

Tým společnosti DAKO-CZ se v současnosti na místě seznamuje se situací a zjišťuje podmínky pro urychlené obnovení výroby.

Společnost DAKO CZ je v projektu záchrany HMS podporována dvěma silnými partnery: Tatravagónkou Poprad, celoevropsky významným výrobcem vagonů, a skupinou BUDAMAR, která je důležitým poskytovatelem logistických služeb na železnici s rostoucí flotilou vlastních železničních vozidel. Tato partnerství ještě posílila jedinečnost a výhodnost nabídky od společnosti DAKO CZ na provozování výroby v Lounech, protože jeden partner přináší zkušenost v oblasti výroby vagonů, druhý je zase jejich provozovatel a pro HMS potenciálně významný odběratel její produkce.

Projekt záchrany HMS podpořil i lounský starosta

K příchodu společnosti DAKO-CZ do lounské vagónky se vyjádřil i starosta města Louny Pavel Janda:
„Velmi aktivně sleduji dění v lounské vagónce, a protože mi v žádném případě není lhostejné, co se u jednoho z největších zaměstnavatelů děje, rozhodl jsem se do dění vstoupit tak, jak politik muže. Sešel jsem se proto se zástupci nového nájemce areálu, a to společnosti DAKO-CZ, což je jeden z největších výrobců brzd a komponentů pro kolejová vozidla, a ti mé obavy o budoucnost zaměstnanosti v Lounech rozptýlili. Projevili nejen velký zájem o to zachovat provoz v areálu Heavy Machinery Services, ale taktéž ho rozvíjet a vylepšovat. Pevně věřím, že vše dobře dopadne a žádný ze stávajících zaměstnanců o práci nepřijde.“

O společnosti DAKO-CZ, a.s.

Společnost DAKO-CZ je předním výrobcem pneumatických, elektromechanických a hydraulických brzdových systémů pro kolejová vozidla s více jak 200letou tradicí. Firma s plánovaným ročním obratem téměř 40 milionů eur (což je jedna miliarda českých korun), na kterém se ze 70 % podílí zahraniční zakázky, sídlí v Třemošnici ve východních Čechách. Většinovým vlastníkem společnosti je společnost CZECHOSLOVAK GROUP a.s. Druhým akcionářem je společnost Tatravagónka Poprad a.s., nejvýznamnější výrobce nákladních železničních vozů a podvozků v Evropě. Tatravagónku spoluvlastní skupina Optifin Invest a přepravní společnost Budamar Logistics, každá s polovičním podílem.

V roce 2018 meziročně vzrostly tržby společnosti o 26 procent ze 738 na 927 miliónů Kč. Tento klíčový ukazatel dokládá, že má za sebou společnost DAKO-CZ nejlepší rok ve své historii. Zisk firmy před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) činil 150 milionů korun. V červnu roku 2019 firma vzdala hold vynálezci Josefu Daňkovi, který v poválečných letech vyvinul se svou vývojovou skupinou klíčové prvky brzdového systému, a přejmenovala ulici, ve které sídlí, na Josefa Daňka 1956. Rok 1956 v názvu znázorňuje rok, kdy došlo k mezinárodnímu schválení brzdového systému DAKO CV, CV1 a CV1D.

DAKO-CZ dodává předním světovým výrobcům kolejových vozidel brzdové systémy a komponenty pro nákladní a osobní vozy, příměstské jednotky, lokomotivy, vozy metra i tramvaje. Kromě společností Siemens a Stadler patří mezi odběratele produktů společnosti DAKO-CZ například též Tatravagónka Poprad a.s. Kolejová vozidla s brzdami DAKO je možné vidět nejen v Evropě, ale také v Číně, Indii, Malajsii, Indonésii či Alžírsku, kde společnost spolupracuje se světovými výrobci kolejových vozidel a provozovateli kolejové dopravy. Společnost má vlastní vývoj, disponuje moderní zkušební laboratoří a konstrukčním pracovištěm.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Martin Kupka byl položen dotaz

vozidla UA bez STK

Pane ministře Kupko, jak dlouho ještě hodláte tolerovat provoz ukrajinských vozidel bez technických kontrol na území české republiky? Myslíte, že se chováte s péčí řádného hospodáře? Stanice STK jsou kapacitně připraveny provést kontroly UA vozidel, ale vy evidentně tolerujete jednu skupinu cizích...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká televize: Rok mimořádné pomoci, diváci loni přispěli potřebným více než 140 miliony

22:03 Česká televize: Rok mimořádné pomoci, diváci loni přispěli potřebným více než 140 miliony

Česká televize odvysílala v uplynulém roce celkem třináct benefic a osm benefičních speciálů. Během …