Zájemci se do něj mohou přihlásit pouze elektronicky prostřednictvím Tender Arény, uzávěrka je 21. dubna 2023 ve 14 hodin. Vítěz by měl být vyhlášen letos v září, rozhodne o něm pětičlenná porota. Úkolem vítěze bude také zajistit realizaci a instalaci navrženého díla. Organizátorem soutěžního dialogu je CCEA MOBA studio.
Předmětem tohoto soutěžního dialogu a součástí veřejné zakázky v rámci programu hl. m. Prahy Umění pro město je kromě návrhu nového uměleckého díla – světelného objektu pro pasáž spojující severní a jižní vestibul stanice metra Florenc C také zpracování kompletní projektové dokumentace v součinnosti s GHMP, DPP a zhotovitelem rekonstrukce stanice. A to včetně soupisu prací a dodávek a získání potvrzení o splnění technických norem pro použití v metru. Dále je předmětem zakázky dodání uměleckého díla, jeho instalace a zprovoznění, součinnost při odstraňování vad a nedostatků a v neposlední řadě autorský dozor. Do soutěžního dialogu se mohou přihlásit zájemci, kteří v termínu do 21. dubna 2023 do 14:00 podají přihlášku a doklady, že splňují jak základní způsobilost podle zákona o zadávání veřejných zakázek, tak i kvalifikaci podle soutěžního řádu České komory architektů.
DPP by touto soutěží rád navázal na architektonické, umělecké a designérské hodnoty pražského metra. DPP stejně jako Magistrát hl. m. Prahy a GHMP vnímají, že součástí významných rekonstrukcí veřejných prostor metra nebo vzniku nových stanic by měla být i realizace uměleckých děl specifických pro dané místo, které formulují potřeby i vize současné doby. Soutěžní dialog je v tomto ohledu nejvhodnější způsob, jak umožnit vznik trvalých uměleckých hodnot v tomto specifickém prostředí. Podzemní svět metra je přirozeně bez denního světla. Osvětlení zde plní nejen primární funkci strategické městské stavby, ale je také nosným nástrojem pro modelaci prostoru, tvorbu atmosféry a práci s psychologií cestujících. Světlo je v metru esenciální, může být efektní, inteligentní, udržitelné, ale také koncepční a výtvarné.
„Předpokládáme, že návrh nového uměleckého díla bude vycházet z kvalitních až revolučních projektů, kdysi přítomných v pražském metru. Jako byl třeba legendární biometrický světelný objekt v?podhledu vestibulu stanice Náměstí Míru. Ten nešťastně odstranili v devadesátých letech, aby na jeho místě mohla vyrůst trafika. Pracovat by se především mělo se světlem, jeho intenzitou, barevností, reflexí, ale také odrážet dnešní společenská témata, estetiku, a navíc zůstat nadčasovým odkazem pro další generace,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a člen dozorčí rady DPP.
„Metro vyžaduje robustní elementy, které vydrží prašné, větrné, teplotně proměnlivé prostředí či časté zásahy do okolních technologií. Z našich letitých zkušeností vyplývá, že navržené dílo musí být odolné a kvalitní nejen po výtvarné stránce, ale zejména po materiálové a technologické, a v neposlední řadě jednoduše opravitelné pracovníky DPP,“ říká Marek Kopřiva, člen představenstva a technický ředitel DPP – Metro.
„Za posledních několik dekád se nedařilo cíleně a koncepčně doplňovat umělecká díla do tak významného veřejného prostoru, kterým pražské metro je. Věřím, že úzká spolupráce GHMP a DPP na soutěžním dialogu pro světelný výtvarný objekt, nebo světelnou instalaci podchodu stanice Florenc přinese kvalitní a reprezentativní současné umění s mezinárodním přesahem,“ dodává Marie Foltýnová, vedoucí Oddělení správy veřejné plastiky GHMP.
„Dynamický prostor tranzitního uzlu v transformačním území s historickým odkazem je v kombinaci s technickými omezeními a globálními nejistotami obrovskou výzvou. Díky programu Umění pro město mám však naději na umělecké světlo pro metro, ale i pro místo, pro město jako vzkaz pro nadcházející generace,“ doplňuje Anna Švarc, architektka metra a projektová manažerka DPP.
Všechny přihlášené účastníky, kteří splní podmínky v účasti v soutěžním dialogu, organizátor vyzve k vypracování a předložení Profesního přístupu k řešení zakázky. V něm budou mít účastníci za úkol popsat řešení budoucího uměleckého díla ze dvou aspektů: z pohledu kvality uměleckého záměru a kvality konceptu technologického řešení. GHMP a DPP doporučují umělecké dílo realizovat ve stropním podhledu v návaznosti na nové LED osvětlení. Předložené návrhy posoudí a vyhodnotí porota, která vybere čtyři finalisty postupující do další fáze soutěžního dialogu. V něm budou mít za úkol zpracovat již detailní finální návrh uměleckého díla, včetně konceptu technologického řešení, kvalifikovaného odhadu investičních a budoucích provozních nákladů a cenové nabídky za zpracování příslušné projektové dokumentace a dodání díla. V této fázi soutěže organizátor společně s GHMP a DPP pro finalisty zorganizuje dva workshopy. První společný, na kterém účastníkům budou vysvětleny technické podmínky a limity, případně zpřesněno či vysvětleno zadání. Druhý workshop bude finalistům sloužit k osobní prezentaci a konzultaci svých rozpracovaných návrhů s porotou.
Čtyři hodnotící kritéria finálních nabídek
Předložené finální návrhy uměleckého díla budou hodnoceny v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek podle celkové kvality nabídky, tj. poměru dvou hlavních kritérií: umělecké kvality a celkové nabídkové ceny. Prvním hlavním hodnotícím kritériem s váhou 70 % bude kvalita návrhu uměleckého díla, v rámci kterého jsou dílčími podkritérii kvalita uměleckého záměru s váhou 50 %, kvalita konceptu technologického řešení s váhou 25 % a výše investičních nákladů s váhou 25 %. Druhým hlavním hodnotícím kritériem je celková nabídková cena s váhou 30 %.
O vítězi rozhodně osmičlenná porota
Každému finalistovi, který předloží finální nabídku a akceptuje veškeré závěry ze soutěžního dialogu bude náležet odměna 150 tisíc korun bez DPH. O vítězi soutěžního dialogu bude rozhodovat pětičlenná porota. V její nezávislé části s právem hlasovat zasednou nezávislá architektka Stanislava Blažková, bývalá hlavní architektka ateliéru A8000, dále Pavel Korbička, pedagog Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně, Maxim Velčovský, český designér, pedagog na Vysoké škole uměleckoprůmyslové a v současnosti kreativní ředitel společnosti Lasvit a jako náhradnice architektka Marie Hroncová. V závislé části poroty pak zasednou Anna Švarc, architektka metra a projektová manažerka DPP a Hana Třeštíková, zastupitelka HMP a místostarostka Prahy 7 pro oblast kultury, sportu a sousedských vztahů, jako náhradnice Marie Foltýnová, vedoucí Oddělení správy veřejné plastiky GMHP a Anna Gümplová, asistentka programu Umění pro město GMHP.
Soutěžní dialog Světlo pro metro je základním předpokladem pro jednání GHMP s Radou hl. m. Prahy a Komisí Rady hl. m. Prahy pro umění ve veřejném prostoru o následné realizaci vítězného návrhu uměleckého díla. Pokud bude návrh komisí přijat včetně finančních závazků, bude následovat koordinace mezi vítězem soutěžního dialogu, DPP a zhotovitelem rekonstrukce stropní desky a vestibulu stanice Florenc C. Ambicí všech stran je v ideálním případě spojit dokončení stavebních prací s odhalením uměleckého díla v roce 2026.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 3 linky metra, 148 autobusových, 35 tramvajových (26 denních a 9 nočních) a 1 trolejbusovou linku. K 1. lednu 2023 DPP vlastnil 1 192 autobusů z toho 14 elektrobusů, 146 vlakových souprav metra, 781 tramvajových vozů a 1 trolejbus. Podnik měl k 1. lednu 2023 v evidenčním stavu celkem 11 018 zaměstnanců, z toho 4 319 řidičů a strojvedoucích MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva