Po nezbytných přípravných pracích začne samotná rekonstrukce tratě ve druhé polovině března odvozem stávajících dvou vozů petřínské lanovky. Stavební práce potrvají zhruba rok, dalších cca 5 až 6 měsíců zabere následná instalace dopravního systému, testování a homologace nových vozů lanovky. DPP předpokládá uvedení zrekonstruované tratě LD Petřín včetně nových vozů do zkušebního provozu s cestujícími v průběhu třetího čtvrtletí roku 2026.
Jedná se o kompletní rekonstrukci drážního tělesa lanové dráhy formou výměny za novou. Rekonstrukce řeší stávající nevyhovující technický stav tratě, která je dožilá, navíc poškozena extrémními srážkami v polovině září 2024, od kdy je mimo provoz. Po nezbytných přípravných pracích začne samotná rekonstrukce ve druhé polovině března vyzvednutím a odvozem obou stávajících vozů lanovky. Vůz č. 1 poputuje do Ústředních dílen DPP v Hostivaři, kde bude dočasně deponován do jeho finálního umístění v Muzeu MHD DPP ve vozovně Střešovice. Vůz č. 2 nechá DPP odvézt do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově. Na vyzvedávání a přepravu obou vozů DPP vysoutěžil společnost Hanyš – Jeřábnické práce.
Po odstranění tažných a brzdných lan a odvozu obou vozů lanovky začne demontáž kolejnic, vodících kladek pro lana, demontáž obslužného schodiště, sloupů osvětlení a dalšího vybavení a příslušenství. Následovat bude demolice stávajícího drážního tělesa v celé délce bezmála půl kilometru včetně inženýrských sítí, které jsou pod ni a odebrání podkladních vrstev až na tzv. rostlou zeminu.
Petřínský svah v trase dráhy zpevní mikropilotové stěny
Potřebujeme více žen v politice?Anketa
Nestabilní petřínský svah v trase dráhy zpevní celkem pět stěn složených ze železobetonových mikropilot. Jejich přesné umístění, hloubka a počet mikropilot ve stěně vychází z výsledků rozsáhlého geotechnického průzkumu a následných výpočtů statiky. Čtyři mikropilotové stěny budou umístěny v dolní části tratě, mezi spodní stanicí a mostem Nebozízek, pátá pak v horní části nad Nebozízkem. Stěny budou uloženy v hloubce 10-15 metrů a budou přes celou šířku dráhy.
Na takto zpevněný podklad začne zhotovitel stavět nové drážní těleso lanovky. Na podkladní vrstvy vybuduje novou masivní železobetonovou deskovou konstrukci dráhy opatřenou dilatačními spárami, příčnými odvodňovacími žlaby a odtoky do kanalizace. V rámci výstavby drážního tělesa vznikne také nový systém odvodnění tratě a samotná kanalizace. Na vybudovanou železobetonovou desku zhotovitel osadí kolejový svršek – nové kolejnice typu S33 přímo ukotvené systémem metro, kladky, a nakonec tažné lano. Na mostě Nebozízek budou kolejnice kotveny přímo do stávající mostní konstrukce.
Oprava mostu Nebozízek a mostků v dolní části tratě
V roce 2016 DPP vyměnil nosnou konstrukci mostu Nebozízek včetně nástupiště. Tyto části zůstanou zachovány, v rámci rekonstrukce tratě proběhnou pouze nezbytné opravy samotného mostu.
Oba kamenné klenbové mostky mezi Nebozízkem a spodní stanicí Újezd projdou nezbytnou opravou, očištěním, doplněním zdiva a spárování v místech poškození. Dostanou také novou hydroizolaci. Obdobně zdi podél horního a dolního úseku lanovky, které prošly rekonstrukcí v roce 2006, budou opraveny v nejnutnějším rozsahu.
Součástí rekonstrukce tratě je také kompletní výměna osvětlení kolejiště LD. Stávající stožáry osvětlení, svítidla i napájecí kabely budou nahrazeny novými. „Z urbanistického ani z architektonického hlediska nedojde v rámci rekonstrukce drážního tělesa petřínské lanovky k žádným zásadním změnám. Také nová dráha bude zachovávat půdorysně i výškově řešení stávající dráhy. Pro nové vozy využijeme stávající strojovnu. V obou stanicích budou s ohledem na novou technologii kompletně modernizovány velíny pro řízení obou vozů. Vozy závazně objednáme na konci letošního března tak, aby se obě investiční akce potkaly ve stejném termínu a na zrekonstruované trati mohla ihned začít homologace nových vozů.
Zhruba rok rekonstrukce tratě a cca pět až šest měsíců testování vozů znamenají, že první cestující se novou lanovkou na Petřín svezou nejdříve v létě 2026,“ uzavírá Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Paralelně s rekonstrukcí drážního tělesa LD Petřín bude probíhat stavba odboru Ochrany přírody Hl. m. Prahy „Řízené odvodnění na Petříně v rozsahu zahrad Strahovská, Lobkovická a Seminářská“, přičemž obě akce budou navzájem úzce koordinovány.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je v České republice největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu. Obsluhuje celkem 3 linky metra, 154 autobusových, 36 tramvajových (27 denních a 9 nočních) a 2 trolejbusové linky. K 1. lednu 2025 DPP vlastnil 1 210 autobusů, z toho 14 elektrobusů, 146 vlakových souprav metra, 809 tramvajových vozů a 37 trolejbusů. Podnik měl k 1. lednu 2025 v evidenčním stavu celkem 11 362 zaměstnanců, z toho 4 522 řidičů a strojvedoucích MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva