V případě tratě Olšanská – Habrová se DPP v nejbližších týdnech chystá vyhlásit tendr na jejího zhotovitele s předpokládaným zahájením realizace na jaře 2026. Obě tratě by měly být zprovozněny v roce 2027. Jejich výstavba bude spolufinancována z dotací Evropské unie z Operačního programu Doprava 3.
Tramvajová trať Počernická bude 2,4 kilometry dlouhá a povede středem v celé délce Počernické ulice od křižovatky s Vinohradskou po křižovatku s Dřevčickou ulicí, kde bude ukončena smyčkou s jednou předjízdnou kolejí. Obratiště s kapacitou šesti 32metrových vícečlánkových tramvají bude situováno mezi areálem Klimacentra, Počernickou a Dřevčickou ulicí. Tramvajová trať byla v Počernické ulici plánována už na konci 60. let 20. století, územní plán hlavního města Prahy s ní počítá od konce 90. let. Od výstavby sídliště Malešice je proto pro ni ve středu ulice připraven široký pás.
Šest párů nových zastávek
Na tramvajové trati Počernická bude šest párů zastávek. První ve směru z centra jsou zastávky Hagibor, které budou situovány u křižovatky s Názovskou, resp. Ramonovou ulicí. Následující tramvajové zastávky Na Palouku budou na úrovni stejnojmenných autobusových, ty budou nicméně oproti současnému stavu posunuty o cca 150 metrů ke křižovatce se Slunečnou ulicí. Další dva páry tramvajových zastávek Hostýnská a Plaňanská budou umístěny na úrovni stávajících autobusových zastávek. Pátý pár, pojmenovaný Tuchorazská, DPP vybuduje u křižovatky s Tuchorazskou ulicí. Poslední, šestý pár tramvajových zastávek Sídliště Malešice vznikne na úrovni současných stejnojmenných autobusových zastávek. Názvy všech zastávek jsou zatím pracovní.
Má být Tomio Okamura vydán policii za plakát s černochem?Anketa
Ozeleněný zákryt tratě i rekonstrukce historických páteřních vodovodů
DPP trať vybuduje s ozeleněným zákrytem kolejiště, vyjma přejezdů a prostoru zastávek, které budou asfaltové nebo vydlážděné. Napájena bude z měnírny v areálu vozovny Strašnice, která v rámci výstavby tratě projde kompletní modernizací. Součástí této investiční akce jsou rekonstrukce a přeložky řady inženýrských sítí, mezi ty nejvýznamnější patří dva páteřní vodovody, tzv. káranské, které vodou zásobují cca třetinu obyvatel Prahy. Vodovody pochází z let 1913, resp. 1939, jejich celková rekonstrukce je nezbytná a byla dlouhodobě plánována nezávisle na tramvajové trati. Jejich rekonstrukce a výstavba nové tratě tak proběhnou v úzké vzájemné koordinaci.
Přímé spojení tramvají z Malešic na Karlovo náměstí nebo Hlavní nádraží
Cílem výstavby nové tramvajové tratě Počernická je zlepšení dopravní obsluhy pro současné sídliště Malešice a zajištění kapacitní povrchové veřejné dopravy pro již probíhající a další rozvoj této oblasti. Tramvaje nahradí autobusovou dopravu ve spojení ke stanici metra Želivského při zachování krátkých intervalů. Současně bude možné využívat pokračování linek z Malešic dále do tramvajové sítě bez nutnosti přestupu. Obyvatelé oblasti díky přímým tramvajovým spojům z Počernické ulice nově dojedou k blízkým cílům na Vinohradech nebo Žižkově, ale také až na Karlovo náměstí, či na Hlavní nádraží. Autobusové spojení na Florenc v trase současné linky č. 133 ovšem zůstane zachováno.
„Pražský tramvajový boom pokračuje! V poslední době jsme se hodně opřeli do přípravy nových tramvajových tratí a hlavní město díky tomu zažívá jejich nebývalý rozmach. Nově tak máme k dispozici pravomocná povolení na další dvě tratě, které zajistí perfektní dopravní spojení pro Jarov a Malešice. Navíc se už vyrábí zcela nové tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T, jejichž první vozy budeme mít k dispozici už na konci letošního roku. A to není vše. V pokročilé fázi přípravy máme spoustu dalších tratí, takže ty budou v následujících letech přibývat jako hřiby po dešti. Tramvaje jsou zkrátka symbolem moderní a ekologické dopravy, díky nimž je Praha čistším a příjemnějším městem k životu,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Nová tramvajová trať Olšanská – Habrová
Tramvajovou trať Olšanská – Habrová DPP vybuduje ve stopě nepoužívané místní dráhy Praha-Žižkov – Praha-Malešice a v oblasti bývalého Nákladového nádraží Žižkov, které je rozvojovou oblastí hlavního města Prahy a postupně zde vznikne nová čtvrť. Prodej nepoužívané místní dráhy Praha-Žižkov – Praha-Malešice od Správy železnic hlavnímu městu Praha schválila Vláda ČR 25. září 2024. DPP proto pro tuhle investiční akci v maximální možné míře využije nejen těleso, ale také samotnou železniční trať, což je pro výstavbu tramvajových tratí v Praze zcela unikátní postup.
Zhruba dva kilometry dlouhá tramvajová trať povede mírně severně od křižovatky ulic Jana Želivského s Olšanskou a ukončena bude úvratí u jižního konce Osikové ulice. Od napojení nové tratě do ulice Jana Želivského až za budoucí zastávku s pracovním jménem Nad Kapličkou bude trať dvoukolejná. Zhruba sto metrů za touto zastávkou bude trať až po konečnou jednokolejná. Vjezd na novou trať bude buď v přímém směru z Olšanské ulice, nebo z ulice Jana Želivského od jihu od Vinohrad, tj. od stanice metra Želivského. Tramvajová trať Olšanská – Habrová bude napájena z nové měnírny, kterou DPP vybuduje v ulici Na Viktorce.
Unikátní využití někdejší jednokolejné železniční tratě
První dvě zastávky ve směru z centra, s pracovními názvy Nový Žižkov a Nákladová, budou situovány v nově založené komunikaci v prostoru bývalého Nákladového nádraží Žižkov. Tyto dvě zastávky budou sloužit jako dopravní obsluha pro nově vznikající čtvrť.
Další pár zastávek Malešická vznikne v místě, kde původní železniční a nově tramvajová trať podjíždí ulici K Červenému dvoru. Zastávky výrazně zlepší dopravní obslužnost stávající zástavby severně i jižně od nich, která je nyní zajišťována autobusovými linkami.
Čtvrtý pár zastávek s pracovním názvem Nad Kapličkou DPP vybuduje v místě křížení stávající nepoužívané železniční a budoucí tramvajové tratě s pěší trasou spojující ulice Nad Kapličkou s Malešickou. Zastávky výrazně zlepší stávající dopravní obsluhu pro místní obyvatele, rozvíjející se výstavbu i obchodní vybavenost. Zhruba sto metrů za touto zastávkou se původní dvoukolejná trať mění na jednokolejnou.
Předposlední zastávkou už na jednokolejném úseku tratě bude Habrová, která bude mít pouze jedno nástupiště. Nástup do tramvaje zde proto bude vždy od severu, bez ohledu na směr jízdy. Zastávka se bude nacházet nedaleko křížení původní železniční a budoucí tramvajové tratě s Malešickou ulicí, zhruba 150 metrů od stávajících autobusových zastávek Habrová. Tato tramvajová zastávka bude sloužit k dopravní obsluze zejména místní zástavby.
Konečnou zastávkou bude Sídliště Jarov. Trať zde bude ukončena úvratí s dvěma kolejemi a ostrovním nástupištěm. Zastávku a úvrať DPP vybuduje na jižním konci Osikové ulice, přístup k nim bude jen od severu.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je v České republice největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu. Obsluhuje celkem 3 linky metra, 154 autobusových, 36 tramvajových (27 denních a 9 nočních) a 2 trolejbusové linky. K 1. lednu 2025 DPP vlastnil 1 210 autobusů, z toho 14 elektrobusů, dále 146 vlakových souprav metra, 809 tramvajových vozů a 37 trolejbusů. Podnik měl k 1. lednu 2025 v evidenčním stavu celkem 11 362 zaměstnanců, z toho 4 522 řidičů a strojvedoucích MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. Více informací o DPP naleznete ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva