Den spotřebitelů: Roste počet lidí hledajících pomoc u ESC

15.03.2017 18:50 | Zprávy

Kdo má problém s podnikatelem z jiné země EU, obrací se na Evropské spotřebitelské centrum ČR. To loni zaznamenalo 1117 spotřebitelských kontaktů, tedy o 10 % víc než v roce předchozím.

Den spotřebitelů: Roste počet lidí hledajících pomoc u ESC
Foto: Evropské spotřebitelské centrum
Popisek: Evropské spotřebitelské centrum

Nejčastěji jde o spory s leteckými dopravci a internetovými obchody, stále častěji pak i s ubytovateli a online seznamkami. Centrum o tom informuje u příležitosti dnešního Světového dne spotřebitelů.

Počet případů roste tímto tempem už druhým rokem. Desítky sporů se týkají automatického prodlužování smluv u VIP členství na online seznamovacích serverech a také rizikových e-shopů.

„Překvapivě hodně spotřebitelů se stále nechává zlákat nabídkami webů, které neuvádějí žádné kontakty na provozovatele a ani základní, evropskými předpisy požadované informace o právech spotřebitele na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu či na záruku na jakost zboží. U jiných, které tyto informace poskytují, si zase lidé neověří zkušenosti ostatních nakupujících, a pak jsou překvapeni, že předem zaplacené zboží nepřijde nebo přijde zboží nekvalitní a kazové,“ upozorňuje Eva Petrážová, ředitelka Evropského spotřebitelského centra ČR.

Počet spotřebitelských kontaktů

rok 2014 – 926
rok 2015 – 1013
rok 2016 – 1117

Zdroj: Evropské spotřebitelské centrum

Ve sporech s hotely či cestovními kancelářemi jde vedle kvality ubytovacích služeb také o výši storno poplatků. Někteří Češi si myslí, že si lze na internetu objednat ubytování nezávazně a že pokud ho během několika dní zruší, je vše v pořádku. Ale ubytovatel či pořadatel zájezdu je někdy oprávněn požadovat až 90 až 100 % ceny služby.

„Spory řešíme ve spolupráci s  partnerskými centry v zemi podnikatele, kteří v jeho mateřštině vyjednávají smírné mimosoudní řešení. Přínosem pro spotřebitele je fakt, že s námi komunikuje v češtině, že od našich právníků dostane relevantní informace o své situaci a že jsou naše služby bezplatné,“ říká Eva Petrážová.

Dlouhodobá úspěšnost řešení přeshraničních stížností v rámci sítě Evropských spotřebitelských center je nad 60 %. Síť má 30 členů a její činnost je financována Evropskou komisí a zúčastněnými státy, kromě členských zemí EU jsou to ještě Norsko a Island.

Stížnost na podnikatele z uvedených zemí lze podat na www.evropskyspotrebitel.cz/stiznost. ESC ovšem nemůže pomáhat řešit spory českých spotřebitelů s českými podnikateli. K tomu je oprávněno oddělení mimosoudního řešení sporů České obchodní inspekce.

Dnes si svět připomíná výročí projevu amerického prezidenta J. F. Kennedyho, který 15. března 1962 v Kongresu zdůraznil roli spotřebitelů v ekonomice a jako první významný politik hovořil o potřebě chránit jejich práva. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR: Všechny smlouvy z letošního lesnického tendru jsou uzavřené

22:08 Lesy ČR: Všechny smlouvy z letošního lesnického tendru jsou uzavřené

Celkem dvanáct smluv, které vzešly z letošního lesnického tendru, jsou s dodavateli prací a služeb v…