Projekt má za cíl naplnit požadavky občanů i podnikatelů, aby požadovaná data poskytovali státu pouze jednou a všechny státní instituce, které tyto údaje potřebují k výkonu své činnosti, si poskytnutá data sdílely. Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů sjednocuje data zasílaná různým institucím za pomoci mnoha formulářů, různým způsobem a v různých termínech, do jednoho digitálního hlášení.
Simona Hornochová, generální ředitelka finanční správy, uvedla: „Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů je zásadním krokem v postupující digitalizaci státní správy a z pohledu finanční správy výrazně zefektivní správu daně ze závislé činnosti. Věřím, že tento systém zjednoduší administrativu zaměstnavatelů, přinese jim větší právní jistotu a směrem k zaměstnancům nám umožní nabízet předvyplnění daňového přiznání, pokud jej podávají.“
Hlavní přínosy:
• Podpora digitalizace a modernizace státní správy
Elektronické podání jednotného hlášení zefektivní a urychlí komunikaci mezi zaměstnavateli a úřady. Pro finanční správu to znamená možnost rychlejšího přístupu k datům zasílaným zaměstnavateli o jejich zaměstnancích, což podpoří digitalizaci a efektivitu daňových procesů.
• Efektivnější kontrola a prevence nesrovnalostí
Data poskytovaná v rámci JMHZ umožní finanční správě dříve a přesněji identifikovat nesrovnalosti v plnění daňových povinností. Tím se zvyšuje efektivita kontroly, minimalizuje prostor pro chyby a snižuje riziko daňových úniků.
• Transparentnost a rovné podmínky pro všechny zaměstnavatele
Jednotný systém vykazování zajišťuje rovné podmínky pro všechny zaměstnavatele. Finanční správa zapojením do tohoto projektu přispívá k posilování férového podnikatelského prostředí v České republice.
• Zvýšení právní jistoty pro zaměstnavatele
Sjednocení všech vykazovacích povinností do jednoho měsíčního hlášení přináší pro zaměstnavatele jasná pravidla a jednodušší procesy. JMHZ zároveň do budoucna umožní finanční správě převzít některé činnosti dosud vykonávané zaměstnavateli, například prokazování nároků zaměstnanců na uplatnění daňových odečtů. JMHZ také umožní bezprostřední vyjasnění případných nesrovnalostí a tím omezí riziko budoucích sankcí.
• Efektivní komunikace mezi státními institucemi
Sdílení dat mezi finanční správou a dalšími institucemi, jako je správa sociálního zabezpečení, urychlí procesy a odstraní duplicitní poskytování informací. To zjednodušuje celkovou administrativní zátěž všech zúčastněných.
• Zavedení nových služeb pro zaměstnance
Data poskytovaná finanční správě prostřednictvím JMHZ umožní nabídnout zaměstnancům, kteří po skončení roku podávají daňové přiznání, předvyplnění příslušného formuláře. V případě souhlasu zaměstnanců budou také moci poskytovatelé služeb či produktů, které mohou být uplatněné v rámci daňových odečtů, posílat příslušná potvrzení přímo správci daně a zaměstnanec ani zaměstnavatel je tedy nebudou muset přeposílat.
Pilotní fázi projektu zahájí MPSV v červenci 2025. Finanční správa se v této fázi zapojí jako zaměstnavatel, což bude velmi přínosné pro poznání všech souvisejících procesů a nastavení technického řešení na straně finanční správy v roli správce daně. Technické řešení, které bude přijímat a zpracovávat data zpřístupněná finanční správě v rámci JMHZ, bude vybudováno v roce 2026. Vzhledem k ročnímu zdaňovacímu období budou data z JMHZ plně využívána pro správu daně ze závislé činnosti od 1. ledna 2027.
Projekt JMHZ přináší očekávané benefity všem zúčastněným stranám a přispívá k vytvoření stabilního a transparentního daňového prostředí v České republice.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva