JE Temelín: Reaguje rychleji než sprinterská esa

12.04.2020 19:27 | Zprávy

Jedno z důležitých zařízení vyměnili technici během plánované odstávky prvního bloku Jaderné elektrárně Temelín. Generátorový vypínač totiž odděluje elektrárnu od okolní přenosové soustavy.

JE Temelín: Reaguje rychleji než sprinterská esa
Foto: atominfo.cz
Popisek: Temelín

Také na jeho stavu tak závisí dodávky elektřiny do přenosové soustavy. Investice za nižší stovky miliónů korun je součástí modernizace elektrárny. V těchto dnech ČEZ úspěšně provedl první část zkoušek.

Použít modernější zařízení, které je méně náročné na pravidelnou údržbu a elektrárně vydrží do konce provozu. Takový byl hlavní smysl výměny generátorového vypínače na odstaveném první bloku Jaderné elektrárny Temelín. „Nově jde v podstatě o bezúdržbové zařízení. Pravidelné revize se budou dělat v patnáctiletých intervalech. Dosud jsme je dělali každý rok. Navíc výrobce nám garantuje životnost na dalších čtyřicet let provozu, což odpovídá době provozu elektrárny,“ uvedl Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.

Samotný vypínač se skládá ze tří stejných komor. Na pokyn obsluhy musí všechny tři komory zareagovat do 0,05 vteřiny. Vypínač může přitom ovládat operátor z blokové dozorny nebo elektrikář přímo z místnosti generátorového vypínače. Běžně se s vypínačem manipuluje dvakrát ročně a to při odstavování a připojování bloku k soustavě. I tak je ale nesmírně důležitý, protože jeho špatná funkce by mohla způsobit škody v jednotkách miliard korun.

Vlastní výměna trvala měsíc. Podílelo se na ní pět dodavatelských firem. Nový vypínač už nepotřebuje pro svoji funkci pomocné zařízení jako například kompresorovou nebo chladicí stanici. Komora bude chlazena cirkulací vzduchu. Aby v letním období byl vzduch dostatečně chladný, museli energetici do místnosti instalovat výkonné klimatizační jednotky. 

Ostrá zkouška vypínač čeká během najíždění bloku. Výrobcem vypínače je švýcarská firma ABB, která zařízení dodává ke generátorům do celého světa. 

Aktuálně jsou v provozu čtyři z šesti komerčních jaderných bloků v České republice. Dohromady kryjí přibližně třetinu české spotřeby.  V odstávce pro výměnu paliva se nachází třetí blok v Dukovanech a ze stejného důvodu energetici 13. března odstavili i první temelínský výrobní blok. (více ZDE)

„Preventivní opatření k ochraně před šířením koronaviru zatím odstávky ani provoz významně nekomplikují, na důležitých činnostech, tedy výměně paliva a klíčových kontrolách, se nic nemění. V případě potřeby jsme připraveni doplnit opatření v řádu hodin, na další kroky jsme připraveni,“ vysvětluje člen představenstva a ředitel divize jaderná energetika Bohdan Zronek. 

První preventivní opatření přijal ČEZ už na přelomu února a března a postupně je doplňuje a rozšiřuje. Konkrétně uzavřel infocentra, posílil hygienu, osobní schůzky nahradil skypovými konferencemi, upravil provoz jídelen a bufetů, pravidelně desinfikuje autobusy pro návoz zaměstnanců nebo všem zaměstnancům kontroluje u vstupu do elektrárny tělesnou teplotu. Pro provoz klíčoví zaměstnanci pracují v upraveném směnovém režimu. Místo původních šesti směn se nově střídají čtyři směny. Dvě směny zůstávají doma jako záloha. (Více ZDE)

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

7:14 České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

Tento týden uplynulo 20 let od vytvoření posledního českého železničního rychlostního rekordu 237,04…