Finanční objem celého projektu činí 6,651 miliardy korun (bez DPH). Jihomoravský kraj na něj bude čerpat dotaci z Operačního programu Doprava Evropské unie ve výši 5,5 miliardy, dotace tedy pokryje přibližně 85 % ceny.
„Jsme první kraj v České republice, který si koupil vlastní vlaky. Nahradíme tak staré vlaky, které mají často přes padesát let. Přinese to nesrovnatelný komfort a pohodlí pro cestující,“ uvedl hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich. „Protože je tradicí, že jsou vlaky nějak pojmenovány, rozhodli jsme pro názvy, které k jižní Moravě jednoznačně patří. Jsou to odrůdy vinné révy. Takže už po cestě do práce můžete jet v třeba Müllerce, Chardonnay nebo Merlotu,“ dodal Grolich.
Jedná se o 31 čtyřvozových (333 míst k sezení) a 6 dvouvozových jednotek (146 míst k sezení) s moderním evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS, dosahujících rychlosti až 160 km/hod. Jednotky jsou vybaveny novými pohodlnějšími sedadly umístěnými na cantilevrech (tzn. připevněné do boku vozidla). V kombinaci s uchycením sedadel do bočnic tak vznikl nový prostor pro zavazadla nebo případně i koloběžky. Ve vozech je také výrazně větší prostor pro kočárky a kola. Poličky nad hlavami jsou podélné, zlepšuje to přehlednost i vzhled interiéru. Na sociálním zařízení bude k dispozici přebalovací pult, součástí vozidla jsou odpadkové koše pro větší objem odpadu. Samozřejmostí je klimatizace, Wi-Fi a zásuvky na 230 V i USB porty. Nově je řešený informační a kamerový systém. Z důvodu zvýšení bezpečnosti se záběry z různých míst vozidla mohou náhodně promítat do displejů cestujícím i strojvedoucímu. Na displejích se pak občasně objeví i záběry z přední vnější kamery. Zajímavostí jsou okna prostupnější pro mobilní signál. Interiér designově dotváří grafické prvky Jihomoravského kraje. Pravděpodobně poprvé v naší železniční i městské dopravě pak budou Moravie vybaveny přístroji AED (defibrilátory), které mohou pomoci zachránit život při srdeční zástavě přímo ve vlaku.
Nové elektrické vlaky budou jezdit zejména na dvou páteřních linkách - S2 (Křenovice - Sokolnice - Brno - Blansko - Skalice nad Svitavou - Letovice), S3 (Níhov - Tišnov - Brno hl. n. - Vranovice - Šakvice - Hustopeče / Tišnov - Brno hl. n. - Židlochovice). Prvním dopravcem, který bude jednotky provozovat, jsou České dráhy. Od prosince 2024 pak bude jednotky provozovat dopravce, který vzejde ze soutěže.
„Při pohledu do budoucna vidím tyto vlaky Moravia jako pýchu našeho kraje. V současné době probíhá schvalovací proces železničních vozidel na Drážním úřadě a do ukončení tohoto procesu nelze přesný termín nasazení vozidel s cestujícími předjímat, protože bude záležet na podmínkách rozhodnutí Drážního úřadu. Nicméně očekáváme, že v průběhu podzimu bude zahájen zkušební provoz s cestujícími,“ doplnil k zahájení provozu nových vlaků radní pro dopravu Jiří Crha.
„Musím říct, že Brno a Morava našim vlakům sluší! Je skvělé, že v dalším regionu České republiky budou jezdit moderní a komfortní vlaky. Věřím, že si získají oblibu obyvatel i návštěvníků kraje, a těším se, že budou další desítky let zajišťovat kvalitní a bezpečnou dopravu. Kromě prvků komfortu, který zažijí cestující, je důležité také zdůraznit pohodlné pracoviště pro strojvedoucího a bezpečností prvky včetně zabezpečovacího zařízení ETCS, které se stává na našich tratích standardem,“ řekl Tomáš Ignačák, Prezident regionu CZ/SK Škoda Group.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva