Vyplývá to z novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, kterou dnes schválila vláda. Novela také zmenší prostor pro podvody se stáčením počítadla ujeté vzdálenosti (tzv. stáčení tachometru).
Ministerstvo novelu zákona předložilo proto, aby do českého právního řádu přeneslo tři evropské směrnice upravující technické prohlídky vozidel. Evropská legislativa nově požaduje jednotná pravidla na celý systém technické kontroly. Bylo proto třeba vyjasnit otázku, zda je vůbec možné zachovat samostatné stanice měření emisí. Ministerstvu dopravy se podařilo s Evropskou komisí tuto otázku vyřešit tak, aby samostatné stanice měření emisí mohly ve své činnosti pokračovat. Cílem ministerstva bylo, aby evropská pravidla neměla negativní dopad na rozsah služeb, které čeští motoristé využívají.
Nadále tedy bude na rozhodnutí provozovatele vozidla, zda si technickou prohlídku vyřídí pouze ve stanici technické kontroly nebo bude tato prohlídka provedena ve stanici měření emisí a následně ve stanici technické kontroly. Protokol o celkovém výsledku technické prohlídky bude ale vždy vystavovat kontrolní technik, jehož odborná způsobilost bude zahrnovat i měření emisí. Vedle toho vznikne kategorie kontrolních techniků s omezením na vydávání osvědčení pouze z měření emisí.
Novela dále jasně stanoví, že změna záznamu o celkovém počtu kilometrů na počítači ujeté vzdálenosti vozidla je přestupkem jak u fyzických tak u právnických osob. Z toho pak vyplývají i příslušné finanční sankce. Zákon zároveň nově přímo hovoří o tom, že záznam o celkové ujeté vzdálenosti nesmí být měněn. Výjimkou je pouze oprava nebo výměna počítače ujeté vzdálenosti. Ten, kdo takový zásah do „tachometru“ provede, bude muset o opravě vystavit protokol a předat ho provozovateli vozidla.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva