Pro predikci v roce 2015 platí, že je ekonomika podporována řadou jednorázových faktorů. Jedná se především o investiční i neinvestiční projekty spolufinancované Evropskou unií ještě z minulého programového období (2007–2013), které je možno využít pouze do konce tohoto roku. Dalším pozitivním faktorem je fiskální stimulace (zavedení druhé snížené sazby DPH 10 %, slevy na dani z příjmů z fyzických osob, zvýšení starobních důchodů, platy ve státní správě). V neposlední řadě pak k ekonomickému růstu přispívají nízké ceny ropy.
Silný růst ekonomiky v 1. pololetí, intenzivnější než očekávané dočerpávání prostředků z fondů EU a pozitivní vyhlídky na zbývající část roku vedou ke zvýšení predikce reálného růstu HDP pro rok 2015 z 3,9 % na 4,5 %. Ekonomický růst by měl být tažen výhradně domácí poptávkou, zahraniční obchod by měl naopak růst HDP mírně tlumit.
Prognóza nominálního růstu HDP se zvyšuje jen mírně ze 4,9 % na 5,2 %.
V roce 2016 by měly výše uvedené jednorázové pozitivní faktory odeznít. Ukončení financování projektů z minulého programového období a pomalejší náběh čerpání z nové finanční perspektivy 2014–2020 zpomalí růst investic. Fiskální politika by měla být orientovaná na snižování deficitu vládního sektoru. Ačkoliv by světové ceny paliv měly zůstat na nízké úrovni, v meziročním srovnání lze již očekávat jejich mírné zvýšení. Ekonomický růst by tak měl odrážet normální podmínky a možnosti české ekonomiky. Očekávaný dobrý stav ekonomiky přesto vede k mírnému zvýšení predikce růstu reálného HDP z 2,5 % na 2,7 %.
Lepší reálný vývoj hospodářství se však pravděpodobně neprojeví v úrovni nominálního HDP, neboť predikce spotřebitelské inflace pro roky 2015 a 2016 byla snížena a směnné relace v zahraničním obchodu se mírně zhoršují. Očekáváme tudíž nižší růst deflátoru HDP a nominálního HDP. Predikci vývoje nejdůležitějších daňových základen (nominálního objemu mezd a platů a nominální spotřeby domácností) však prakticky neměníme, tudíž vliv na očekávaný výběr daní oproti návrhu státního rozpočtu by měl být minimální.
Rizika predikce považujeme za vychýlená směrem dolů, a to zejména kvůli rizikům ve vnějším prostředí. Jedná se hlavně o nejistoty spjaté se zpomalováním čínské ekonomiky, načasováním zvyšování měnově-politických sazeb v USA a dalším vývojem v kauze týkající se manipulací s měřením emisí u dieselových motorů vozů koncernu Volkswagen. Další nepříznivý faktor pak představují geopolitická rizika. Nestabilita na Blízkém východě a v severní Africe může ovlivnit vývoj na trzích s ropou a zemním plynem, eskalace konfliktů v této oblasti navíc vyvolala vážnou migrační krizi. Makroekonomické dopady výše uvedených rizik však není vzhledem k nejasné situaci možné kvantifikovat.
Přehled hlavních ukazatelů |
||||||||||
|
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
|
|
|
|
|
|
|
Aktuální predikce |
Minulá predikce |
||
Hrubý domácí produkt |
mld. Kč |
3 954 |
4 023 |
4 042 |
4 077 |
4 261 |
4 482 |
4 642 |
4 469 |
4 647 |
Hrubý domácí produkt |
růst v %, s.c. |
2,3 |
2,0 |
-0,9 |
-0,5 |
2,0 |
4,5 |
2,7 |
3,9 |
2,5 |
Spotřeba domácností |
růst v %, s.c. |
1,0 |
0,3 |
-1,5 |
0,7 |
1,5 |
2,9 |
2,5 |
2,9 |
2,4 |
Spotřeba vlády |
růst v %, s.c. |
0,4 |
-3,0 |
-1,8 |
2,3 |
1,8 |
2,2 |
2,0 |
2,0 |
1,6 |
Tvorba hrubého fixního kapitálu |
růst v %, s.c. |
1,3 |
1,1 |
-3,2 |
-2,7 |
2,0 |
8,2 |
2,9 |
6,4 |
3,1 |
Příspěvek ZO k růstu HDP |
p.b., s.c. |
0,5 |
1,9 |
1,3 |
0,0 |
-0,2 |
-0,2 |
0,3 |
-0,4 |
0,3 |
Příspěvek změny zásob k růstu HDP |
p.b., s.c. |
0,8 |
0,2 |
-0,2 |
-0,6 |
0,6 |
0,7 |
0,0 |
0,9 |
-0,1 |
Deflátor HDP |
růst v % |
-1,5 |
-0,2 |
1,4 |
1,4 |
2,5 |
0,7 |
0,9 |
1,0 |
1,5 |
Průměrná míra inflace |
% |
1,5 |
1,9 |
3,3 |
1,4 |
0,4 |
0,4 |
1,1 |
0,5 |
1,5 |
Zaměstnanost (VŠPS) |
růst v % |
-1,0 |
0,4 |
0,4 |
1,0 |
0,8 |
1,3 |
0,3 |
1,0 |
0,2 |
Míra nezaměstnanosti (VŠPS) |
průměr v % |
7,3 |
6,7 |
7,0 |
7,0 |
6,1 |
5,2 |
4,9 |
5,7 |
5,5 |
Objem mezd a platů (dom. koncept) |
růst v %, b.c. |
0,6 |
2,2 |
2,5 |
0,4 |
1,9 |
4,2 |
4,3 |
4,2 |
4,1 |
Saldo běžného účtu |
% HDP |
-3,6 |
-2,1 |
-1,6 |
-0,5 |
0,6 |
0,7 |
0,2 |
0,5 |
0,2 |
Saldo vládního sektoru |
% HDP |
-4,4 |
-2,7 |
-4,0 |
-1,3 |
-1,9 |
-1,9 |
. |
-1,9 |
-1,2 |
Předpoklady: |
|
|
||||||||
Měnový kurz CZK/EUR |
25,3 |
24,6 |
25,1 |
26,0 |
27,5 |
27,3 |
27,1 |
27,5 |
27,5 |
|
Dlouhodobé úrokové sazby |
% p.a. |
3,7 |
3,7 |
2,8 |
2,1 |
1,6 |
0,7 |
1,2 |
0,8 |
1,3 |
Ropa Brent |
USD/barel |
80 |
111 |
112 |
109 |
99 |
54 |
59 |
61 |
68 |
HDP eurozóny (EA12) |
růst v %, s.c. |
2,0 |
1,7 |
-0,8 |
-0,3 |
0,8 |
1,4 |
1,6 |
1,4 |
1,8 |
Zdroj dat: ČNB, ČSÚ, Eurostat, U. S. Energy Information Administration, vlastní propočty.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva