„Časté střídání teplot a vysoká relativní vlhkost v jarních měsících, vysoké teploty a intenzita UV záření během léta, či naopak teploty sahající hluboko pod bod mrazu v zimě mají na vlastnosti vrtulníků, které jsou provozovány na 22. základně vrtulníkového letectva Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou, přímý vliv,“ vysvětluje kapitán Miroslav Buřinský, velitel roje pro draky a motory 223. letky oprav letecké techniky.
Rozdíl v teplotách negativně ovlivňuje například kvalitu oleje a paliva. „Platí, že čím nižší je teplota okolí, tím je olej hustší a musí se zředit řidším olejem. V létě se pak používá olej bez úprav,“ doplňuje Buřinský.
Výměnou oleje ale prohlídka strojů zdaleka nezačíná. Takzvané přechody na letní či zimní provoz jsou zahájeny důkladným očištěním vrtulníků od nečistot způsobených provozem v předešlém období a patří mezi stěžejní úkoly technického personálu jak na vrtulníkových letkách, které vrtulníky provozují, tak v hangáru oprav letecké techniky, kde jsou zajišťovány další servisní práce na letecké technice.
Během kontrol se na vrtulnících vystřídají dohromady čtyři vojenské odbornosti: specialisté na motor-drak, elektrospecialisté, zbrojíři a odborníci na radiotechnické zabezpečení. „Doslova každý šroubek se musí zkontrolovat a promazat. Proto také prohlídky netrvají pár hodin, ale až dva týdny,“ podotýká Miroslav Buřinský.
Kontrolují se nejen vrtulníky
Přechody jako takové se rozdělují do dvou částí – přechody na vrtulnících a přechody na pozemním zařízení, na infrastruktuře a na dalších zařízeních. „Na hangáru ošetřujeme svěřené vybavení, kontrolní měřící techniku, a všechna zařízení, která potřebujeme pro chod hangáru,“ dodává k práci techniků kapitán Miroslav Buřinský.
Jedná se například o pozemní zdroje, zvedáky letecké techniky, dále elektro vybavení a kontrolní měřící techniku jako takovou. Na nanometrech, šuplerech a momentových klíčích se provádějí kalibrace. Zvedací zařízení a vázací prostředky se musí prohlédnout a provést na nich revize a předepsané práce.
Po ukončení údržbových prací v rámci přechodů na vrtulnících Mi-24/35 a Mi-171 se provádí závěrečná kontrola z oddělení inženýrsko-letecké služby, která zahrnuje kontrolu letecké techniky, kontrolu měřící techniky a provozního vybavení. Přezkušuje se také personál. „Každý vrtulník je po přechodech uvolněn do provozu zápisem do tzv. drakové knihy. Ten provádí zástupce velitele 22. křídla vrtulníkového letectva – hlavní inženýr,“ uzavírá Buřinský.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva