Zjistili to kontroloři NKÚ, kteří prověřovali peněžní prostředky státního rozpočtu určené v letech 2018 až 2023 na digitalizaci v resortu MPSV. Na provoz a rozvoj kontrolovaných informačních systémů (IS) vydal resort v uvedených letech celkem 3,4 mld. Kč.
Zjištění NKÚ platí mj. pro online podání žádostí o rodičovský příspěvek a příspěvek na bydlení. Přestože občané mohou podat žádost o příspěvek na bydlení či rodičovský příspěvek online a dokumenty k žádosti přiložit digitálně, musí úředník u příspěvku na bydlení ručně zkopírovat přiložené dokumenty do jiné aplikace. Při vyřizování žádostí o rodičovský příspěvek zase musí přejít do jiného informačního systému a v něm ručně vyhledat, zkontrolovat a případně opravit osobní údaje žadatelů. Důvodem je nepropojení dvou informačních systémů.
Také zpracování důchodové agendy v ČSSZ je značně složité, fragmentované, personálně velmi náročné, závislé na listinných materiálech a lidské práci. To lze dokumentovat na následujícím příkladu: Před první výplatou každého starobního i vdovského a vdoveckého důchodu musí úředník nejprve z informačního systému vytisknout řadu údajů, mj. rodné číslo žadatele a výši přiznaného důchodu, a poté tyto údaje do systému znovu ručně opsat. Toto porušení principu „vnitřně pouze digitálně“ je důsledkem nepropojení jednotlivých částí integrovaného informačního systému ČSSZ. Neúměrně to zatěžuje úředníky při obsluze klientů a snižuje efektivnost vynakládaných prostředků na digitalizaci.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva