NTM: 120 let mladoboleslavské automobilky

17.12.2015 22:40 | Zprávy

Mimořádná výstava v Národním technickém muzeu připomene významné jubileum založení automobilky, která je dnes nejúspěšnějším průmyslovým podnikem České republiky.

NTM: 120 let mladoboleslavské automobilky
Foto: wikipedia
Popisek: Národní technické muzeum.

V prosinci 1895 se začala psát historie nejúspěšnější české automobilky ŠKODA. Právě tehdy mladoboleslavský knihkupec Václav Klement a turnovský mechanik Václav Laurin založili společnou firmu a v malé pronajaté dílně v Mladé Boleslavi společně se dvěma dělníky a jedním učedníkem začali opravovat a vyrábět jízdní kola. V roce 1899 rozšířili sortiment o motocykly, v roce 1905 (tedy před rovnými 110 lety) začaly z brány mladoboleslavské továrny Laurin & Klement vyjíždět i první automobily. Do dnešního dne jich bylo téměř 18 milionů, drtivá většina z nich již se značkou ŠKODA, pod kterou jsou automobily z továrny založené pány Laurinem a Klementem vyráběny od roku 1925. V tomto roce se totiž mladoboleslavská automobilka stala součástí plzeňského koncernu ŠKODA.

Významné jubileum založení automobilky, která je dnes nejúspěšnějším průmyslovým podnikem České republiky, připomíná Národní technické muzeum menší výstavou ve své dopravní expozici v hlavní budově v Praze na Letné. Výstava, připravená ve spolupráci s firemním ŠKODA Muzeem, bude návštěvníkům NTM přístupná od 16. prosince 2015 do 27. března 2016. Její součástí je mimo jiné i pět automobilů, z nichž dva nesou značku Laurin & Klement, dva značku ŠKODA a jeden byl vyrobený v přechodné fázi krátce po fúzi obou společností, kdy měly vozy na svém chladiči obě značky.

Na výstavě jsou tak k vidění: sportovní automobil Laurin & Klement FC (rok výroby 1908), osobní automobil Laurin & Klement S (rok výroby 1911), osobní automobil Laurin & Klement – Škoda 110 (rok výroby 1928), osobní automobil Škoda Rapid (rok výroby 1937) a sportovní automobil Škoda Fabia Super 2000 (rok výroby 2014).

Asi nejslavnějším typem sportovních a závodních aut Laurin & Klement byl typ FC vyrobený v letech 1907 až 1909 v celkem 19 kusech. Vůz vystavený na výstavě byl zapůjčen ze soukromé sbírky.

Dopis, který měl odstartovat dráhu Václava Klementa jako výrobce kol vlastní konstrukce. Jednalo se o neuznanou reklamaci kola Germania VI firmy Seidel & Naumann z Ústí nad Labem (Drážďan), ve které hrála roli rozjitřená atmosféra mezi česky a německy mluvícím obyvatelstvem Českého království v době pokračujícího boje za zrovnoprávnění češtiny s němčinou nejen v úředním styku.

Informace o sníženém vstupném 18. prosince 2015

8. prosince v den výročí úmrtí prezidenta Václava Havla je vstup do Národního technického muzea pro všechny návštěvníky snížen na 50 Kč. Sleva na vstupném se netýká prohlídky dolů.

Změny otevírací doby v době vánočních svátků 2015/ 2016

24. 12. zavřeno celý den
25. 12. otevřeno 13-18 hod.
31. 12. otevřeno 9-14 hod.
1. 1. otevřeno 13-18 hod.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Miroslava Němcová byl položen dotaz

ODS

Dobrý den, vždy jsem ODS považovala za pragmatickou stranu. Bohužel v poslední době mám čím dál víc pocit, že se stáváte populistickou stranou. Viz třeba slib Fialy o tom, jak budeme mít za 5 let platy jako v Německu nebo to jeho video s Nuttelou. Můj dotaz zní. Opravdu chcete dělat takovou populist...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Umělou inteligenci používá jen více než čtvrtina českých firem

16:14 Hospodářská komora: Umělou inteligenci používá jen více než čtvrtina českých firem

Téměř 70 procent českých firem zatím nepoužívá umělou inteligenci (AI) ve svém podnikání. Ale více n…