Píp, píp, píp, píp, píp…
Povědomé pípnutí čtečky čárových kódů denně po celém světě zaznívá odhadem pětmiliardkrát.
Zajímá vás, kdy a kde byl čárový kód sejmut poprvé? Co se za ním skrývá? Kdy byl EAN načten poprvé u nás? Kdy vyrazil od kas obchodů na pomoc logistice, průmyslu, zdravotnictví a dalším oborům lidské činnosti? Jak se dostává z obalu výrobku na displej našich telefonů? A jaká je jeho budoucnost?
Před 40 lety vznikl v USA standard pro označování spotřebního zboží. Americkou normu UPC (Universal Product Code) brzy doplnil její evropský protějšek EAN (European Article Numbering). V roce 1983 byl tento standard zaveden v ČSSR jako v prvním státě východního bloku, o dva roky později se s kódem EAN setkali první českoslovenští spotřebitelé. Standard je využíván dodnes. A rozumí si s tím americkým – teprve nedávno byly oba systémy standardů sloučeny v jediný, celosvětově platný Systém GS1, spravovaný jedinou organizací GS1. Denně se s prvky Systému GS1 setkává naprostá většina populace planety. Zákazníkovi dnes přijde samozřejmé, že může snadno získat vybraný produkt třeba z druhého konce zeměkoule, rychle ho zaplatit a bez obav konzumovat či používat. Výrobci, obchodníci a jejich logističtí partneři si vzájemně vyměňují miliony standardních elektronických zpráv ročně. V případě defektu produktu je možno identifikovat a vysledovat zboží, které je nutné stáhnout z trhu. Pacienti jsou chráněni před nesprávnou medikací, radiofrekvenční čipy umožňují výrazně zvýšit přesnost, přehled a efektivitu nejen v průmyslové výrobě…To vše a mnohem, mnohem více je umožněno díky čtyřicetiletému vývoji standardů Systému GS1!
Výstava O původu kódů: 30 let automatické identifikace, na jejíž přípravě se podíleli pamětníci, experti ze současné praxe i vizionáři, u nás vznikla díky spolupráci sdružení GS1 Czech Republic (nástupnická organizace EAN Československo, resp. EAN Česká republika) a Národního technického muzea a nastíní historii, současnost i budoucnost automatické identifikace a sdílení dat v dodavatelském řetězci pro maloobchod, zdravotnictví, ale také např. humanitární sektor. Kromě dvaceti čtyř informačních panelů a trojrozměrných exponátů bude pro návštěvníky připravena audiovizuální část a jako hlavní lákadlo – interaktivní sekce s kvízy a hrami. Návštěvníci se pak budou moci zúčastnit vědomostní soutěže o hodnotné ceny.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva