Obří důlní vozy odolávají sibiřským zimám i díky motorům a pohonům ze Škody Electric

19.06.2020 11:44 | Zprávy

Plzeňská Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation a její sesterská ruská společnost Sibelektroprivod úspěšně dodaly pohony a motory pro obří důlní vozidla, jejichž finálním výrobcem je běloruská firma Belaz. Výsledkem spolupráce budou vozidla o nosnosti 90 tun.

Obří důlní vozy odolávají sibiřským zimám i díky motorům a pohonům ze Škody Electric
Foto: Škoda Transportation
Popisek: Škoda Transportation

„Jde o skutečné kolosy, které využívají těžařské firmy pro převoz materiálu v povrchových dolech - uhelných, rudných nebo diamantových, zejména v sibiřské části Ruska,“ vysvětluje pozadí zajímavé zakázky obchodní manažer Škody Electric Viktor Vachata.

Škodovácké zařízení ještě před zahájením sériové dodávky podstoupilo právě na nehostinné Sibiři tvrdé zkoušky. „Dva naše prototypy jsme si samozřejmě důkladně otestovali na zkušebně. Následně je výrobce zabudoval do vozů a ty testoval během podzimu a zimy v provozu v uhelném dole, který leží v sibiřské části Ruské federace,“ popisuje projektový manažer Škody Electric František Pangerl. Že škodovácké zařízení obstálo, dokazuje fakt, že plzeňská firma poté mohla zahájit dodávku série dalších deseti pohonů a motorů pro další důlní vozidla a zakázku úspěšně završila v letošním roce. „První prototypové vozidlo je v provozu od listopadu roku 2018, má najeto více než 100 tisíc kilometrů bez závad na trakčním pohonu,“ říká Viktor Vachata.

Pro současnou dodávku do Ruska museli technici Škody Electric vyřešit řadu technických problémů, které souvisely s nesmírně náročnými podmínkami, ve kterých budou důlní vozidla sloužit. „Vozy musí snést i horší, než padesátistupňové mrazy, odolávat dlouhodobě velké prašnosti a značné provozní zátěži. Náročným požadavkům zákazníka jsme mohli vyhovět jen díky špičkové práci našich specialistů a vlastním výzkumným a vývojovým kapacitám,“ uvedl Viktor Vachata.

Belaz

Důlní vozidlo Belaz s trakčním pohonem ze Škody Electric slouží v uhelném dole v Kemerovské oblasti. Jeho nosnost je 90 tun, což pro ilustraci představuje váhu asi 76 malých osobních aut nebo 23 slonů indických. Vozidlo je poháněno pomocí dvou AC trakčních motorů, každý o výkonu 360 kW. Délka vozu přesahuje deset metrů, výška čtyři metry a šířka šest metrů.

Pro Škodu Electric, tradičního výrobce vozidel a kompletních pohonů pro veřejnou dopravu, není aktuální dodávka pro důlní průmysl zdaleka první takovou v historii firmy. V minulosti například spolupracovala na výrobě obřích nákladních vozidel s americkou společností Caterpillar. Americkému zákazníkovi Škoda v minulých letech dodala několik set motorů. Dodávky pro Belaz jsou výjimečné v tom, že Škoda Electric spolu s firmou Sibelektroprivod dodává kompletní elektrický pohon včetně trakčních měničů a generátoru.

Škoda Transportation
Mezi výrobky Škody Transportation patří především nízkopodlažní tramvaje, elektrické lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, soupravy metra, elektrobusy a trolejbusy, ale i řídící a pohonné systémy pro dopravní systémy. Škoda Transportation má několik dceřiných společností v České republice například společnosti Škoda Electric, Škoda Vagonka nebo Pars nova. Další firmy jsou ale i v Německu, Finsku, Maďarsku a Rusku. Ve svých společnostech v České republice zaměstnává téměř pět tisíc lidí. Jen díky vysokým investicím do výzkumu a vývoje může Škoda Transportation přicházet pravidelně na trh s novými a moderními produkty, které si úspěšně nacházejí své místo na zahraničních trzích. Do výzkumu a vývoje investovala společnost za poslední 3 roky přes 3 miliardy korun.

Skupina PPF
Škoda Transportation je součástí skupiny PPF. Skupina PPF investuje do řady odvětví od finančních služeb přes telekomunikace, biotechnologie, nemovitosti až po strojírenství. PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 47 miliard eur (k 30. 6. 2019).

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Miroslava Němcová byl položen dotaz

ODS

Dobrý den, vždy jsem ODS považovala za pragmatickou stranu. Bohužel v poslední době mám čím dál víc pocit, že se stáváte populistickou stranou. Viz třeba slib Fialy o tom, jak budeme mít za 5 let platy jako v Německu nebo to jeho video s Nuttelou. Můj dotaz zní. Opravdu chcete dělat takovou populist...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká televize: Pět nových pořadů, pět různých pohledů

20:16 Česká televize: Pět nových pořadů, pět různých pohledů

Od 13. ledna 2025 rozšíří Česká televize své publicistické portfolio o pět nových pořadů. Tři z nich…