Nejčastěji porušovali prodávající povinnosti stanovené zákonem o ochraně spotřebitele tím, že nevyplnili řádně objednávku služeb a doklady o zakoupení výrobku, neposkytli spotřebiteli úplné a pravdivé informace o uplatnění a rozsahu práv z vadného plnění, tj. o reklamaci, nebo je neinformovali o tom, kde reklamaci uplatnit. „Poskytovatelé pohřebních služeb by měli být vůči pozůstalým, kteří si objednávají tyto služby, ohleduplní a nezneužívat jejich těžké situace tím, že neposkytnou řádné informace nebo účtují objednané služby v jejich neprospěch. Takové jednání není jen protiprávní, ale i neetické. Vzhledem k vysokému poměru zjištění pokračuje kontrolní akce v pohřebních službách až do konce září,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.
V období od 1. 4. do 30. 6. 2015 bylo v rámci kontrolní akce, zaměřené na dodržování povinností vyplývajících prodávajícím z obecně závazných právních předpisů při nabídce a poskytování pohřebních služeb provedeno inspektoráty na celém území České republiky celkem 65 kontrol. Nedostatky byly zjištěny v průběhu 29 z nich, tj. ve 44,6 % kontrol. Inspektoři se zaměřili zejména na plnění informačních povinností vyplývajících ze zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.), a zákona o pohřebnictví (zák. č. 256/2000 Sb.). Výsledky jednotlivých inspektorátů přibližuje následující tabulka:
Kontroly pohřebních služeb – 1. část |
||||
Inspektorát |
počet kontrol |
kontroly se zjištěním |
zjištěná porušení v % |
|
Středočeský a Hl. město Praha |
9 |
2 |
22,2 % |
|
Jihočeský a Vysočina |
7 |
4 |
57,1 % |
|
Plzeňský a Karlovarský |
12 |
2 |
16,7 % |
|
Ústecký a Liberecký |
9 |
6 |
66,7 % |
|
Královéhradecký a Pardubický |
6 |
4 |
66,7 % |
|
Jihomoravský a Zlínský |
10 |
6 |
60,0 % |
|
Moravskoslezský a Olomoucký |
12 |
5 |
41,7 % |
|
Celkem |
65 |
29 |
44,6 % |
Zjištěné nedostatky a uložená opatření
Nejčastěji byl poskytovateli pohřebních služeb porušován zákon o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.):
- povinnost informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12), porušili prodávající v 16 případech. Jednalo se především
o neuvádění cen u nabízených pohřebních služeb a také u doplňkového pohřebního sortimentu. V některých případech sice ceny uváděli, ale bez DPH
- prodávající v 5 případech nezajistili, aby prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny výrobcem, příp. dovozcem, názvem výrobku, údaji o hmotnosti, množství nebo velikosti, apod. (§ 10); tyto nedostatky byly zjištěny například u pohřebních svítilen a uren
- zásady poctivosti prodeje (§ 3 odst. 1 písm. c), porušili 4 prodávající, kteří prodali výrobky nebo poskytli služby za jiné ceny, než bylo sjednáno a tyto ceny účtovali nesprávně, tj. v neprospěch spotřebitele
- písemné potvrzení o převzetí objednávky v případech, kdy nebyla služba poskytnuta na počkání (§15 odst. 3), nevydali inspektorům v postavení spotřebitelů 4 prodávající; pokud potvrzení vydáno bylo, neobsahovalo některý z povinných údajů
- porušení povinnosti řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit (§ 13), zjistili inspektoři
u 3 poskytovatelů služeb; v objednávce bylo např. uvedeno, že veškeré reklamace je třeba uplatnit u dodavatele nejpozději do 48 hodin po pohřbu, nebo že reklamace květin bude uznána jen na místě konání pohřbu
- porušení zákazu použití klamavé obchodní praktiky (§ 4 v návaznosti na § 5 odst. 1) prokázali inspektoři celkem 4 prodávajícím a poskytovatelům pohřebních služeb
Česká obchodní inspekce v průběhu kontrolní akce zaměřené na poskytovatele pohřebních služeb pravomocně uložila pro porušení zákona o ochraně spotřebitele v období od 1. 4. do 30. 6. 2015 celkem 24 pokut v souhrnné výši 51 000 Kč.
Závěr
Výsledky kontrol u poskytovatelů pohřebních služeb v průběhu 2. čtvrtletí 2015 potvrdily, že pokračování této kontrolní akce i ve 3. čtvrtletí tohoto roku má své opodstatnění. Inspektoři v téměř polovině kontrol zjistili, že prodávající nevyplňují řádně doklady o zakoupení výrobků, neinformují náležitým způsobem spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva