Množství balíků je skutečně překvapivé, protože trh obecně zaznamenává pouze mírný růst a také množství zásilek přepravovaných k zákazníkům např. z e-shopů, nepředstavuje dramatické objemy předchozích let. Zvláště ve větších městech totiž klienti preferují osobní odběr v rozrůstající se síti odběrných míst internetových obchodů. Nárůst balíků je nejvíce patrný na sběrném přepravním uzlu České pošty v Praze Malešicích, kterým celoročně prochází zhruba 45 % veškeré poštovní hmoty z celé republiky. Zatímco během roku projde touto třídírnou zhruba 60 000 balíkových zásilek denně, v současné době tady vytřídí více než dvojnásobek. Největší zátěž však pravděpodobně přijde až od poloviny prosince. Je jen otázkou, zda padne loňský rekord, kdy během jediného dne zamířilo k zákazníkům 210 000 balíkových zásilek.
Pro výjimečné objemy začala Pošta posilovat doručovací službu se značným předstihem. Od konce října tak do poloviny listopadu postupně nabere tři tisíce brigádníků, kteří posílí jak doručování balíkových zásilek, tak v případě potřeby i roznášku tiskových periodik. Vozový park se do poloviny listopadu rozroste o 400 nových aut. Není nezajímavé, že jejich provoz bude ohleduplný k životnímu prostředí – všechna totiž budou jezdit na CNG.
Pokud nárůst balíkových zásilek poroste současným tempem, pošta pravděpodobně s předstihem upraví i otevírací dobu na větších pobočkách. Dvacet procent expresních zásilek totiž na základě volby zákazníků míří rovnou k uložení na poště. Prozatím se tak potvrzuje původní předpoklad, že Balík Do ruky zvolí zhruba 80% zákazníků, 20% pak Balík Na poštu. S doručováním o víkendech Česká pošta počítá jako každoročně v případě potřeby až v průběhu prosince.
Balíky za zahraničí vykazují opačný trend
Počty balíkových zásilek ze zahraničí meziročně poklesly o cca 15 procent. Deseti procentní růst zaznamenaly pouze tzv. listovní „balíčky – petit paquettes“, a to hlavně z jihovýchodní Asie (Hong Kong, Čína). U zásilek ze zahraničí v každém případě doporučujeme klientům, aby neváhali, a začali objednávat co nejdříve.
Jak připravit zásilku, aby dorazila bez komplikací a hlavně ve správnou dobu?
Pokud bude klient posílat balík, je třeba ho řádně zabalit tak, aby byl obsah účinně chráněn proti možnému poškození v důsledku kontaktu s jinými poštovními zásilkami (třením, tlakem a nárazem). Zákazník by měl vždy myslet také na to, jakou službu si vybere, a to adekvátně k obsahu jeho zásilky. Dopisy a pohlednice s přáním je dobré vhodit do schránky nejlépe týden před Štědrým dnem.
Stejně jako existují spolehlivé rady, jak připravit zásilku, aby došla včas, existují i spolehlivá doporučení, jak dosáhnout toho, aby byla zásilka vyloučena z přepravy. Stane se to v případě když: klienti pošlou balíky s obsahem, který se Poštou přepravovat nesmí. Takové zásilky se sice objevují jen zřídka, ale přesto na ně čas od času Pošta narazí.
Do balíku tedy určitě nepatří: prskavky, dýmovnice a jiná pyrotechnika. (Platí to i v případě, že balík s překvapením putuje do ciziny. Celníci ho po prověření rentgenem okamžitě vyloučí z přepravy.) Dále tlakové lahve, plastové lahve, pistole, ředidla a jiné hořlaviny, spreje, omamné a psychotropní látky, jedovaté a žíravé látky a samozřejmě také zvířata.
Na internetových stránkách České pošty naleznou naši klienti službu Sledování zásilek - Track&Trace.
Mgr. Marta Selicharová
Tisková mluvčí, Česká pošta, s. p.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Česká pošta