První úvahy o záměru vybudování havarijního profilu na Labi pod Děčínem se objevily v 80. letech minulého století. Důvodem byly časté havárie čistoty vody způsobené především vysokou koncentrací průmyslových podniků podél toku a současně intenzivní lodní dopravou na Labi v úseku Ústí nad Labem až státní hranice u Hřenska. Většina havarijních případů je způsobena plovoucími látkami, poměrně často ropného původu, které lze zachytit nornými stěnami. Potřeba vytvoření technických podmínek pro rychlý a účinný zásah byla podpořena současně tím, že Hřensko je hraničním profilem a několik kilometrů za státní hranicí dochází prostřednictvím břehových infiltrací k odběru labské vody pro vodárenské účely.
Přes podporu ze strany Mezinárodní komise pro ochranu Labe, nebyla příprava a realizace projektu snadná. Nejstarším dochovaným projektem byl návrh z března roku 1990. Na něj navázaly další studie a posuzování variantních řešení, která hledala nejvhodnější lokalitu a konstrukční řešení stavby. Na základě rozboru podmínek proudění, postupové rychlosti hladinového znečištění a přístupových možností byl jako nejvhodnější vybrán profil pod ústím Suché Kamenice, kde byly provedeny terénní úpravy, úprava sjezdu k Labi a břehových partií a osazení vázacích prvků na české straně a za podpory Vodního a plavebního úřadu v Drážďanech také na německé straně. Součástí materiálového vybavení je 270 m norných stěn včetně příslušenství, olejové sběrače a olejové separátory s příslušenstvím, nádoby na uložení závadných látek, elektrocentrála a přívěsný vozík s nástavbou pro transport vybavení. Náklady na vybudování havarijního profilu včetně materiálového vybavení činily cca 5,3 mil. Kč. V případě výskytu hladinového havarijního znečištění bude příslušný zásah provádět Hasičský záchranný sbor Děčín.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva