Ve srovnání s výsledky z roku 2008 se v pražském metru zvýšil počet cestujících i průměrná doba strávená v metru. Lidé dnes metrem cestují téměř o čtvrt kilometru dále a naopak méně přestupují.
Organizačně náročný přepravní průzkum, jehož cílem bylo po otevření nového úseku metra V.A a po vybudování tunelu Blanka detailně zmapovat přepravní vztahy v metru, proběhl ve středu 11. listopadu 2015 od 5.00 do 24.00 hod.
„Počet přepravených osob představuje skutečně úctyhodné číslo a potvrzuje, jak neskutečně důležité metro v Praze je. Cestování metrem je rychlé, ekologické a i díky snížení ceny ročního kuponu velmi levné. V porovnání s ježděním autem lze každý den ušetřit spoustu peněz i času, proto doufám, že bude pražské veřejné dopravě dávat před autem přednost stále více lidí. Musíme je však i nadále motivovat neustálým zvyšováním kvality přepravy,“ uvedl náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
„Za sedm let od posledního komplexního průzkumu vzrostl počet cestujících v pražském metru o 73 tisíc za den, což je pro nás kladné zjištění,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva DPP Jaroslav Ďuriš a dodal: „Nejvíce lidí jezdí na lince C, kterou využije více než půl milionu lidí denně, nejvytíženější stanicí je I. P. Pavlova následovaná Andělem a nejvíce lidí přestupuje na Můstku. Chtěl bych poděkovat všem, kteří se našeho průzkumu zúčastnili.“
Z výsledků průzkumu, které vycházejí ze získaných směrových vztahů pomocí sčítacích lístků a z údajů automatických počítadel cestujících ve všech stanicích metra vyplývá, že během posledních 7 let vzrostl počet cestujících využívajících systém pražského metra. Za celý den (od 5.00 do 24.00 hodin) vstoupilo do prostoru metra celkem 1 272 143 cestujících, kteří uskutečnili 1 549 827 jízd. Oproti roku 2008 došlo k nárůstu o více než 73 tisíc cestujících, resp. téměř 62 tisíc jízd.
Nejvíce cestujících (526 710) již tradičně využilo trasu metra C, nejméně (312 529) lidí v den sčítání jelo trasou metra A. Z trasy metra A také nejvíce cestujících (106 172) přestupovalo na trasy B a C. Celková míra přestupování v metru se ovšem ve srovnání s výsledky z roku 2008 snížila z předchozích 24,14 % na 21,83 %.
Lidé jízdou metrem strávili více času než před 7 lety, i když šlo pouze o minimální nárůst. Průměrná doba přepravy se navýšila na 16:21 minut. V roce 2008 činil stejný ukazatel 16:09 minut. Nejdelšího průměrného času jízdy (14:58 minut) dosáhli lidé na trase metra B, naopak nejméně času průměrně strávili na trase metra A (12:01 minut). Průměrně každý cestující v den sčítání vykonal cestu dlouhou 6 642 metrů, což je o 242 metrů více než při předchozím sčítání.
Nejvytíženější přestupní stanicí pražského metra byla v den průzkumu stanice Můstek – A. Celkový denní obrat zde podle výsledků činil 178 087 cestujících. Nejvytíženější nepřestupní stanicí byla I. P. Pavlova (stanicí prošlo 102 379 cestujících), těsně následovaná stanicí Anděl. Naopak nejméně využitou se v den průzkumu stala stanice Kolbenova, kterou 11. listopadu prošlo pouze 3 601 cestujících.
„Výsledky průzkumu nám poskytly přesné informace o přepravních vztazích v metru. Nová data umožní plánovat dopravu v metropoli v optimálním rozsahu a na základě skutečných potřeb cestujících. Výsledky nám pomohou nejen správně naplánovat například rozsahy přepravních špiček, ale stanou se i nápovědou pro chystané úpravy linkového vedení tramvají a autobusů v příštím roce,“ uvedl ředitel ROPID Petr Tomčík.
Průzkum zajišťovalo téměř 2 000 pracovníků DPP, ROPIDu a studentů středních dopravních škol. Každý cestující obdržel při vstupu do metra sčítací lístek, který v cíli své cesty při výstupu z metra odevzdal do sběrných krabic nebo určeným pracovníkům. Pohyb cestujících také monitorovala automatická počítadla umístěná ve sloupcích oddělujících přepravní prostor. Data byla následně využita pro srovnávací kontrolu objemu vybraných lístků a získání počtu přepravených cestujících za celý provozní den.
O průzkumu cestující před jeho zahájením i v jeho průběhu informovaly tabule v prostorách metra a jeho okolí a dále staniční hlášení, webové stránky, články denního tisku i sociální sítě. DPP děkuje všem cestujícím, kteří se do průzkumu zapojili.
KPPM 2015 – Přepravní vztahy v pražském metru
Výchozí trasa |
Cílová trasa |
Vstup |
Přestupy |
Počet |
||
A |
B |
C |
||||
A |
206357 |
50946 |
55226 |
312529 |
89377 |
401906 |
B |
41297 |
349610 |
41997 |
432904 |
91084 |
523988 |
C |
48080 |
40138 |
438492 |
526710 |
97223 |
623933 |
Celkem síť |
295734 |
440694 |
535715 |
1272143 |
|
|
Přestupy z linky |
106172 |
83294 |
88218 |
|
277684 |
|
Počet jízd |
401906 |
523988 |
623933 |
|
|
1549827 |
KPPM 2015 – Srovnání průměrných hodnot přepravních ukazatelů od roku 1991
KPPM 2015 – Pohyb cestujících v metru
Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost
Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 148 autobusových linek, dále 22 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2015 bylo ve vlastnictví společnosti 1 194 autobusů, 922 tramvajových vozů a 730 vozidel metra. Společnost ročně přepraví více než miliardu osob a ujede cca 167 000 000 kilometrů. Podnik má k 1. 1. 2015 celkem 10 799 zaměstnanců, z toho 4 191 tvoří řidiči MHD. Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a zadání pro jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Více informací o Dopravním podniku naleznete rovněž na http://www.dpp.cz.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva