Využití bezpilotního létání má potenciál v řadě oblastí, od leteckého snímkování, přes inspekci infrastruktury, bezpečnost, pátrání a ostrahu objektů, zemědělství, telekomunikace, filmový průmysl až po transport zásilek včetně zdravotnického materiálu. Tyto stroje se nestále zdokonalují, narůstají jejich schopnosti a přitom se stávají dostupnějšími. Do budoucna se dokonce počítá i s možností přepravovat osoby. „Drony mají obrovský potenciál, můžou zde přinést zásadní inovace v dopravě. Samostatnou kapitolu pak tvoří využití dronů policií, celní správou či hasiči. Je zapotřebí i do budoucna stanovit jasná pravidla a regulaci, zejména aby drony nijak neohrožovaly standardní letecký provoz a občany,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Koncepce Chytré nebe definuje nepostradatelné pilíře – od využití tradičního know-how v letectví, přes univerzitní výzkum a vývoj, mezinárodní spolupráci až po vytváření infrastruktury a optimálně fungující státní správu a regulaci. „Chceme zajistit bezpečný provoz dronů až na úroveň autonomního létání a podpořit rozvoj veškerých souvisejících služeb. Na českém území bychom také rádi vytvořili testovací prostor pro drony na úrovni aktuálních trendů v Evropě a ve světě,“ dodává ministr Ťok k cílům koncepce, která je společnou iniciativou Ministerstva dopravy, Úřadu pro civilní letectví, Řízení letového provozu ČR, Českého vysokého učení technického a Asociace provozovatelů bezpilotních letadel.
Prostředkem k dosažení tohoto cíle je digitalizace vzdušného prostoru, která v sobě bude zahrnovat prvky bezpečnosti, vysokou úroveň automatizace a zároveň jednoduchost použití. Součástí připravované strategie využívání bezpilotních letadel je pak také větší osvěta v této oblasti, kde aktuálně mezi nejčastější přestupky patří létání pro komerční účely bez povolení, nepovolené létání nad osobami, zástavbou a komunikacemi, a také lepší kontrola a vymáhání dodržování pravidel v praxi.
Tyto kroky se činí v souladu s novou evropskou legislativou, která by měla být schválena na přelomu let 2018 a 2019. Jejím cílem je vytvořit efektivnější a flexibilnější režim, který sjednotí pravidla bezpilotních letadel v celé EU. Zavede tři základní kategorie provozu a vazbu na tzv. UTM/U-Space, tedy služby a infrastrukturu pro řízení a monitorování dronů ve vzdušném prostoru. Nová legislativa mj. počítá také s vytvořením elektronického národního registru, který bude obsahovat všechny drony těžší než 250 gramů, respektive jejich provozovatele.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva