Důvody pro změnu koncepce
· Dálnice a rychlostní komunikace plnily de facto stejný účel, platily na nich stejná pravidla provozu (včetně maximální rychlosti 130 km/h).
· Podle platného zákona o pozemních komunikacích rozdělujeme silniční síť na dálnice, silnice, místní komunikace a účelové komunikace. Kategorii rychlostní komunikace tedy naše právo už nezná. Jde o silnici I. třídy.
· Novým pojetím došlo ke zjednodušení administrativy při správě ucelené dálniční sítě. Například při uplatnění jednotných norem.
· Srozumitelnější význam pro řidiče. Obecně řidiči nerozlišují, zda jde o dálnici nebo rychlostní komunikaci. Kategorii rychlostní silnici považují automaticky za dálnici. Dříve to mělo význam především pro stavební normy, dnes se rozdíly stírají.
· Dojde i k přehlednějšímu a srozumitelnějšímu významu pro zahraniční řidiče (pomocí nového dopravního značení).
· V souvislosti s připravovanou transformací ŘSD je žádoucí převést vybrané rychlostní silnice do kategorie dálnice.
· „Uvolněnou“ dopravní značku Silnice pro motorová vozidla lze použít pro silnice I. třídy, na kterých je žádoucí zvýšit maximální rychlost na 110 km/h. Tento krok je plně v souladu s novou evropskou politikou TEN-T.
· Přehlednější uspořádání je pozitivním krokem vůči řidičům, které však nepřinese pro rezort zásadní finanční náročnost. Dopravní přeznačení lze provádět postupně. Odhad vychází na několik jednotek milionů korun na celou republiku.
· Souhrnem lze říci, že dochází k legislativní nápravě a zjednodušení celého systému.
Nové pojetí v číslech
· V dnes již bývalém pojetí silniční sítě máme přibližně 750 km dálnic, po dokončení sítě by jich bylo zhruba 1 022 km.
· Realizací nového pojetí se od ledna 2016 počet kilometrů navýšil na zhruba 1 200 km, přičemž po dokončení výstavby by měla mít Česká republika cca 2 000 km dálnic.
· Přeznačení silnic pro motorová vozidla na dálnice, celkem cca 440 km.
· Dva úseky rychlostní komunikace, které nepřešly do kategorie dálnice – přeznačení na modré dopravní značení – celkem 25 km u současné R63 a R35 v úseku Liberec – Turnov.
· Celkově by se mělo jednat o náklady ve výši několika milionů na celou republiku (cca 4 mil. Kč).
Silnice I. třídy navržené ke zvýšení rychlosti na 110 km/h:
- http://www.mdcr.cz/cs/Media/Tiskove_zpravy/Nove_pojeti_dalnicni_site_a_dalsi_navrhovane_zmeny_v_zakone_o_PK.htm
Zvýšení rychlosti na 110 km/h musí pro každý úsek schválit ještě příslušný kraj.
V současné době již mohou řidiči využít maximální rychlost 110 km/h na silnici I/20 Nová Hospoda (R4) – Písek a I/48 Český Těšín, obchvat.
Maximální povolené rychlosti na pozemních komunikacích v ČR od 1. 1. 2016:
Změnou zákona o pozemních komunikacích se tedy ruší kategorie rychlostních silnic, které se převádějí do kategorie dálnic se stejným režimem zpoplatnění. Výjimku tvoří vyřazené úseky rychlostní silnice R35 Liberec – Ohrazenice a R63 Bystřany – Řehlovice, které budou nově vedeny jako silnice I. třídy. Zpoplatnění se nebude týkat také čtyř úseků dálnic a rychlostních silnic, kde dosud motoristé platí za dálnici i tehdy, když po ní jedou jen krátký úsek a nemohou se jí vyhnout, pokud chtějí pokračovat ve své trase po silnici první třídy.
Konkrétně ministerstvo dopravy od 1. ledna 2016 v rámci tzv. „peážních úseků“ vyjímá ze zpoplatnění úseky:
- dálnice D1 Kývalka – Brno, Brno – Holubice (exit 182 – 210; křížení se silnicemi I. třídy č. 23 a 50, celkové délka úseku 28 km)
- dálnice D3 Mezno – Čekanice (exit 76 – 79, křížení se silnicí I. třídy č. 19, celková délka úseku 3 km)
- rychlostní silnice R6 Jesenice – Cheb, sever (exit 162 – 169, křížení se silnicí I. třídy č. 21, celková délka úseku 7 km)
- rychlostní silnice R10 Mladá Boleslav, Bezděčín – Mladá Boleslav (exit 39 – 46, křížení se silnicemi I. třídy č. 38 a 16, celková délka úseku 7 km)
Ceny dálničních kuponů pro rok 2016 zůstávají stejné jako letos. Roční dálniční kupon, s platností od 1. prosince 2015 do 31. ledna 2017, přijde kupujícího na 1 500 korun, cena měsíčního kuponu činí 440 korun a desetidenního 310 korun. Prodej ročních kuponů na rok 2016 byl zahájen už od 1. prosince, ostatní kupony bude možné zakoupit nejpozději od 1. ledna. Kupony mají ve srovnání s letošním rokem nové bezpečnostní prvky a odlišné tvary podle doby jejich platnosti.
Změny ve zpoplatnění komunikací od 1. 1. 2016: http://www.sfdi.cz/myto-a-dalnicni-kupony/dalnicni-kupony-2016/
Vyjmuty ze zpoplatnění mýtem jsou výše uvedené úseky R35 a R63, naopak nově bude v roce 2016 zařazen nedávno otevřený úsek D6 Lubenec – Bošov.
Změny v mýtném systému od 1. 1. 2016: http://www.mytocz.eu/cs/uzivatel/novinky/zmeny-v-mytnem-systemu-od-112016.html
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva