Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002 k potravinovému právu je platné již od roku 2005. A ačkoli na tuto situaci Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) upozorňoval již dříve, má Česká republika s jeho dodržováním stále problémy. Nařízení se mimo jiné vyslovuje i k nutnosti vytvořit v potravinářských podnicích komplexní systém sledovatelnosti umožňující v případě potřeby identifikovat dodavatele a přímé prodejce uvádějící na trh potraviny. Pokud by toto jedno z nejvýznamnějších nařízení směřujících na ochranu spotřebitele výrobci i obchodníci dodržovali, mohla mít „kauza metanol“, která otřásla celým Českem, nesrovnatelně méně závažný dopad, či se jí dalo dokonce z větší části předejít. Prezident SOCR ČR Zdeněk Juračka to vysvětluje: „Podle mého vnímání konzultovaného s odbornou veřejností, je pro dodržování Nařízení 178 naprosto nezbytné vést prokazatelnou účetní evidenci (podvojné účetnictví) a být, dle velikosti obratu plátcem DPH. Obchodník musí v případě potřeby prokázat, že dále prodá pouze takové množství potravin, které řádně nakoupil. Takovouto povinnost mohou naplnit pouze registrační pokladny, ať již se to komukoliv líbí nebo nelíbí. Nedělejme z registračních pokladen politický problém, my za jejich zavedením vidíme pouze a jen ochranu spotřebitele“.
Kolik obětí na životech ještě musí přijít, aby odpovědné instituce skutečně rychle a rázně zakročily? SOCR ČR sám inicioval mnohá opatření, formuloval a předkládal náměty a návrhy, jak skoncovat s černým trhem. Veškerá předsevzetí a kroky, které slibovala vláda, zůstaly zatím pouze u slov. Navíc dochází k takovým paradoxům, že řešení, která se v průběhu kauzy metanol jevila jako poměrně rychlá a účinná, nemohou být zavedena s okamžitou platností, jelikož to naše legislativa neumožňuje. U ledu tak zatím zůstalo například zavedení vhodné koncese na prodej všech alkoholických nápojů, na něž je uvalena spotřební daň, a zveřejnění seznamu takto licencovaných osob. Ukazuje se, že určení podmínek pro udělení koncese a její samotné získání tak může trvat značně déle, než se uvažovalo a slibovalo.
„Bohužel se tak zase musíme potýkat s ryzím populismem. Rozdávat plané sliby je sice pro tuto vládu charakteristické, avšak situace si dle našeho názoru žádá razantní řešení, kterého se nám zatím od odpovědných institucí nedostalo. SOCR ČR předložil celou řadu kroků, které je třeba pro boj proti černému trhu učinit. Bohužel se znovu ukazuje, že co se neudělá hned, má tendenci vyšumět do ztracena a být ignorováno. Stejně jako v případě zavedení transparentnějšího vybírání daní,“ dodává prezident SOCR ČR Zdeněk Juračka.
SOCR ČR vede dlouhodobý boj za nápravu situace na vnitřním trhu z titulu netransparentního vybírání daní. Je pro nás nepochopitelné, že stát váhá s realizací velmi jednoduchých a přitom účinných opatření, která by vedla k pozitivním změnám v dané oblasti k omezení šedé ekonomiky a černého trhu a vytvořila regulérní podmínky pro podnikání v maloobchodě. Zdá se však, že politikům zkrátka opět chybí rozhodování vedené zdravým selským rozumem. A to ke škodě nás všech.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva