SŽDC: Baltsko-jadranský železniční nákladní koridor (RFC 5) spojuje sever s jihem

11.11.2015 9:15 | Zprávy

Po několika měsících intenzivních přípravných prací se ve Varšavě uskutečnila inaugurace Baltsko-jadranského železničního nákladního koridoru č. 5 (angl. Rail Freight Corridor 5, zkr. RFC 5).

SŽDC: Baltsko-jadranský železniční nákladní koridor (RFC 5) spojuje sever s jihem
Foto: szdc.cz
Popisek: Správa železniční dopravní cesty

Je součástí evropské železniční sítě pro nákladní dopravu sestávající z devíti definovaných železničních nákladních koridorů vytvořených na základě nařízení (EU) č. 913/2010 ze dne 22. září 2010.

Baltsko-jadranský železniční nákladní koridor je veden přes šest členských zemí EU: Polsko, Českou republiku, Slovensko, Rakousko, Slovinsko a Itálii. Tvoří ho 4 825 km železničních tratí spojujících nejvýznamnější baltské a jadranské přístavy s hlavními vnitrozemskými terminály a hospodářskými centry jednotlivých států.

Začíná v baltských přístavech Svinoústí, Štětín, Gdyně a Gdańsk, dále prochází přes Polsko, Českou republiku, Slovensko a Rakousko. Poté přechází do Slovinska a Itálie a končí v přístavech Koper, Terst, Benátky a Ravenna v Jadranském moři. Celý Baltsko-jadranský železniční nákladní koridor spojuje 61 terminálů a patří k němu 8 zámořských přístavů.

V orgánech tohoto nákladního koridoru působí zástupci šesti ministerstev dopravy či infrastruktury, stejný počet manažerů infrastruktury: PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna, Správa železniční dopravní cesty, státní organizace, Železnice Slovenskej republiky, ÖBB-Infrastruktur AG, RFI Rete Ferroviaria Italiana S.p.A., SŽ-Infrastruktura, d.o.o., a jeden přídělce kapacity dráhy – Javna agencija za železniški promet Republike Slovenije.

Od 10. listopadu 2015 mohou žadatelé objednávat vlakové trasy pro celý koridor z jediného kontaktního místa (angl. Corridor One Stop Shop, zkr. C-OSS). C-OSS je nové funkční rozhraní pro mezinárodní železniční nákladní dopravu na celém Baltsko-jadranském koridoru. Zároveň je jediným kontaktním místem, kde mohou zákazníci předkládat žádosti o přidělení kapacity pro mezistátní nákladní vlaky na tomto koridoru.

Jediné kontaktní místo koridoru C-OSS nabízí následující produkty Baltsko-jadranského železničního nákladního koridoru: rezervní kapacitu pro přepravu “ad hoc“ a předpřipravené trasy pro roční jízdní řád. Prakticky to znamená, že zákazník si na jediném kontaktním místě může objednat například trasu z Ostravy do Terstu s využitím moderní aplikace – Systému koordinace přidělování tras (PCS) –, kterou vyvinula mezinárodní železniční organizace Rail Net Europe (RNE).

První nabídka Baltsko-jadranského železničního nákladního koridoru včetně rezervní kapacity pro jízdní řád v roce 2016 byla zveřejněna 10. listopadu 2015 v systému PCS. Nabídka předpřipravených tras bude zveřejněna jako katalog těchto tras (PaP) 11. ledna 2016 pro jízdní řád 2016/2017 rovněž v systému PCS.

Zahájení činnosti koridoru rovněž znamená usnadnění informačního toku ke koordinaci prací na infrastruktuře podél koridoru. Výměna informací by měla zvýšit kvalitu služeb pro zákazníky.

Správní rada koridoru RFC 5 vytvořila dvě poradní skupiny: jedna zastřešuje železniční podniky-dopravců (RAG) a druhá správce a vlastníky terminálů a přístavních orgánů (TAG). Tyto poradní skupiny byly vytvořeny pro usnadnění výměny informací, podávání doporučení a k vzájemnému pochopení na nediskriminačním základě.

Další informace k Baltsko-jadranskému železničnímu nákladnímu koridoru lze získat na internetových stránkách na adrese: www.rfc5.eu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČSÚ: Ekonomiku táhly ve třetím čtvrtletí výdaje na konečnou spotřebu

11:27 ČSÚ: Ekonomiku táhly ve třetím čtvrtletí výdaje na konečnou spotřebu

Česká ekonomika ve 3. čtvrtletí 2024 pokračovala v mírném mezičtvrtletním i meziročním růstu. Ve svě…