Lokomotiva 109E je nejnovější, třísystémový, vysokorychlostní stroj určený pro komerční provoz s rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Celá výroba a kompletní vývoj proběhly v plzeňské společnosti Škoda Transportation. Předností lokomotivy jsou především její vysoký výkon, spolehlivost, nízká spotřeba energie a šetrnost k životnímu prostředí. „Certifikát TSI, který jsme získali v Německu je potvrzením, že naše lokomotiva je jedním z prvních strojů, splňující nejnovější požadavky a předpisy Evropské unie, a to především co se týká bezpečnosti provozu,“ říká Josef Bernard, generální ředitel společnosti Škoda Transportation.
Certifikát shody s technickou specifikací pro interoperabilitu evropského vysokorychlostního železničního systému pro subsystém kolejových vozidel (TSI High Speed RST) je nutný k typovému schválení lokomotivy pro jednotlivé evropské státy. „Lokomotiva už úspěšně dokončila přístupové zkoušky v České republice, Rakousku a Polsku. V Německu, Slovensku a Maďarsku ještě probíhají buď konečná vyhodnocení, nebo poslední typové zkoušky,“ dodává Bernard.
Nová třísystémová lokomotiva je určena pro provoz na tratích železničních koridorů všech sousedních zemí České republiky a v Maďarsku. V těchto zemích bude schopna plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy. Stroj tak odpovídá specifickým podmínkám tratí a napájecím systémům se střídavým napětím 25 kV/50 Hz, nebo 15 kV/16,7 Hz, případně i se stejnosměrným napětím 3 kV.
Do samotného vývoje nejrychlejší a nejvýkonnější tuzemské lokomotivy investovala Škoda Transportation více než 950 milionů korun. O náročnosti výroby nového stroje svědčí i to, že lokomotiva je protnutá zhruba třiceti kilometry kabelů a má více než deset tisíc elektrických spojů a spojení. Při její výrobě Škoda Transportation používala ty nejmodernější materiály. Například vláknové kompozity podobné těm, jaké slouží u vozů Formule 1 a výrazně zlepšují jízdní vlastnosti vozidla a namáhání trati.
Maximálnímu zajištění bezpečnosti věnovala Škoda Transportation velkou pozornost. Nová lokomotiva proto splňuje i ty nejpřísnější bezpečnostní limity. Tomu odpovídá i její konstrukce – například v oblasti kabiny strojvůdce jsou deformační zóny, které mají při případné kolizi za úkol pohltit velké množství energie. Obdobným způsobem je navrženo i upevnění pluhu před lokomotivou. Při extrémním nárazu v rychlosti 110 km/h do překážky typu nákladního vozu s cisternou o váze 15 tun kolem strojvůdce zůstane nepoškozený a nedeformovaný prostor. Díky odolnosti je navíc možné lokomotivu relativně jednoduše opravit. V rámci zkoušek také úspěšně absolvovala testy protipožární ochrany. Na stroji jsou instalovány požární čidla a účinná aktivní hasicí zařízení. Stěna mezi kabinou a strojovnou odolala požáru po dobu celých patnácti minut.
Lokomotivou 109E plzeňská firma navazuje na dlouholetou tradici výroby elektrických lokomotiv, kterých dodala na trh více než 5,5 tisíce kusů. Počátek výroby moderních elektrických lokomotiv sahá až do roku 1928, kdy Škoda vyvinula lokomotivu 1Elo, kterou posléze koupily Československé dráhy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva